6 av 10 sjekker jobbmail i ferien

(Oslo, 20. juli 2011) Blant nordmenn med smarttelefon sjekker halvparten jobbmailen på mobilen i ferien, viser en fersk undersøkelse fra NetCom Trends.

Folk med smarttelefon har blitt spurt om de leser jobbmail i ferien, og seks av ti svarer ja på spørsmålet. Halvparten sjekker mailen på mobilen, mens 10 prosent bruker internett hjemme eller trådløse surfesoner på hoteller og flyplasser.

- Vi ser at mobilvanene er i kraftig endring og smarttelefonen bidrar sterkt til at folk sjekker e-post oftere og surfer langt mer på internett denne sommerferien enn tidligere år, sier Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i NetCom.

Tester nytt konsept
Undersøkelsen er foretatt gjennom NetCom Trends, en ny måte å gjøre undersøkelser på der respondentene svarer gjennom en spesialutviklet app for smarttelefoner.

- Gjennom trendappen får vi bedre innsikt i mobilvanene til de med smarttelefon. Svarene gir en pekepinn på utviklingstrekk i mobilbruken og gjør oss bedre rustet til å tilpasse våre fremtidige mobiltjenester til nye behov, sier Erikstad.

NetCom Trends er gratis og tilgjengelig for iPhone, Android- og Symbiantelefoner. TeliaSonera har lansert appen i 12 land, noe som gir en unik mulighet til å sammenligne utviklingen blant smarttelefonbrukere.

Fakta om NetCom Trends

• NetCom Trends er en ny måte å gjøre undersøkelser på der man tar i bruk en spesialutviklet app for smarttelefoner.
  • Nye undersøkelser blir tilgjengeliggjort i appen og de som har lastet den ned og deltar i trendpanelet kan svare på undersøkelser i sanntid.
  • Trendpanelet har 2700 deltakere (per 19. juli) og alle har smarttelefon. 1230 personer har svart på den ferske undersøkelsen om mobilvaner i sommerferien.
  • Trendappen er gratis og tilgjengelig for iPhone, Android- og Symbiantelefoner, og som en webapplikasjon. Les mer her.
  • NetCom Trends kan lastes ned her

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad, mob: 92 82 33 68, e-post: charlotte.erikstad@netcom-gsm.no