Apple henger høyest

Samsungs teknologibombe Galaxy S III suser inn på andreplass på NetComs salgsoversikt for juni. Iphone 4S får ingen gjort noe med.

- Ingen klarte å plukke ned Iphone 4S fra 1.plassen i juni. Likevel kan sommerens store slager fort bli Samsungs Galaxy S III. Vi manglet telefoner tidligere i sommer. Nå har vi S III på lager, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Sveitserkniv med summetone
Apple og Samsung har i flere måneder tapetsert de øverste plassene på NetComs salgsoversikt. Uten at det nødvendigvis speiler kvaliteten på telefoner fra andre produsenter.

- Alle produsentene som selger via oss tilbyr gode mobiltelefoner med relevante funksjoner og innhold. Dette håper vi norske forbrukere er bevisste på, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Windows øker
Microsofts operativsystem Windows Phone øker sin markedsandel i juni, men har en beskjeden salgsandel totalt sett. Fortsatt er Apples operativsystem IOS og Googles operativsystem Android klart mest populært hos norske forbrukere.
I juni hadde nær halvparten av alle solgte telefoner IOS (49 prosent). Android holder god stand med en salgsandel på 45 prosent i juni (47% i mai), mens WP7 er tilbake på april-nivå med sine 6% etter dippen i mai (3%).

De mest solgte smarttelefonene i juni*
1. (1) Apple iPhone 4S
2.
(-) Samsung Galaxy S III
3. (2) Apple iPhone
4. (3) Samsung Galaxy S II
5. (4) HTC One X
6. (5) Nokia Lumia 800
7.
(-) Sony Xperia S
8. (8) HTC Explorer
9.
(-) Nokia Lumia 610
10. (-) Sony Xperia U

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (59 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Pressekontakt Anders Bigseth