Apple og Samsung dominerer telefonsalget

Oslo 3/1/14:Salgstallene for 2013 viser at Apple og Samsung har en tydelig dominans på smarttelefonmarkedet. iPhone 5 ligger helt på topp på listen over de ti mest solgte smarttelefonene i fjor, mens Samsung Galaxy S4 følger som nummer to. Sony Xperia Z er den eneste som bryter Apple og Samsungs hegemoni.

– Nordmenn har fortsatt iPhone som sin favoritt, og har tatt svært godt i mot nykommerne 5C og 5S, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom. – iPhone har fem varianter inne på listen, mens Galaxy har fire. Salgsstatistikken for årets siste måned viser dessuten at Samsung Galaxy Note 3 har vært årets julegave for mange, den har klatret opp på andre plass i desember.

Mindre ringing, mer surfing
Smarttelefonen er en sentral del av livet vårt, og de aller fleste vil fortsatt trykke den tett til sitt bryst i året som kommer. I en fersk undersøkelse fra NetCom Trends har kun 23 prosent som nyttårsforsett å legge bort mobilen i perioder, og 63 prosent sier de ikke har tenkt til å ta flere digitale pauser i det nye året. Tvert i mot vil flere bruke den til ytterligere databruk: på spørsmål om hva de kommer til å bruke mobilen mer til de neste to årene, svarer en fjerdedel at de vil bruke surfe enda mer på nettet.

Kun åtte prosent sier de vil bruke den mer til å ringe med, mens fire prosent vil sende flere SMS og MMS.
– Det er interessant at det er så få som sier de vil bruke mobilen mer til å ringe og sende meldinger med; det viser at telefonens opprinnelige bruksområde er kraftig skrumpet inn, sier Karl Fredrik Lund. – Nå er det primært nettsurfing, sosiale medier og musikkstreaming som preger mobilbruken. Smarttelefonen er blitt en personlig, digital assistent, og spiller en svært viktig og uunnværlig rolle i veldig mange menneskers liv.

De mest solgte smarttelefonene i hele 2013:

1. Apple iPhone 5

2. Samsung Galaxy S4

3. Apple iPhone 4S

4. Samsung Galaxy S3

5. Apple iPhone 4

6. Apple iPhone 5S

7. Samsung Galaxy S3 LTE

8. Samsung Galaxy Note 3

9. Sony Xperia Z

10. Apple iPhone 5C

De mest solgte smarttelefonene i desember 2013:

1. (1) Apple iPhone 5S

2. (5) Samsung Galaxy Note 3

3. (2) Samsung Galaxy S4

4. (3) Apple iPhone 5C

5. (7) Apple iPhone 4S

6. (4) Apple iPhone 5

7. (6) Sony Xperia Z1

8. (8) Samsung Galaxy S4 Active

9. (9) Samsung Galaxy S3 LTE

10. (-) Samsung Galaxy S4 Mini

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom-butikkene (59 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

Kontaktperson i NetCom:

Charlotte N. Erikstad, kommunikasjonsrådgiver