Dette får du for en gigabyte

(Oslo, 23. mai 2013) Hva kan du gjøre på internett med mobilen for de inkluderte gigabytene (GB) i mobilabonnementet ditt? Her får du en nyttig pekepinn.

Flere mobilselskaper, deriblant NetCom, har den siste tiden lansert nye mobilabonnementer tilpasset moderne mobilbruk. Nå betaler kundene for ønsket datamengde i abonnementet, mens ringeminutter, SMS og MMS er inkludert i prisen.

- Vi kan ikke forvente at kundene vet hvor mye surfing de får for en gigabyte. Mobilbransjen har en jobb å gjøre med å veilede kundene, og gi en bedre pekepinn på hvor mye man kan være på nett for en gitt datamengde. Derfor har vi satt opp noe enkle tommelfingerregler på hva man får for én gigabyte, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Dette kan du gjøre for 1 GB i måneden (enten/eller):

- Lese 2 500 nettavissider
- Streame musikk i ca 10 timer (Spotify/Wimp)
- Lese og sende ca 50 000 e-post (uten vedlegg)
- Streame radio i ca 17 timer (NRK)
- Se på YouTube-filmer i ca 7 ½ time
- Se på nett-TV i ca 1 time (NRK)
- Streame film i ca 1 ½ time (NetFlix)
- Sjekke været på YR-appen 30 000 ganger
- Sjekke Facebook ca 1 000 ganger

Mer musikkstreaming
Hvor mange gigabytes man trenger i måneden, avhenger av individuelle mobilvaner. I følge en undersøkelse i NetCom Trends, streamer hele 44 prosent av norske smarttelefonbrukere musikk på mobilen daglig, mens 21 prosent sier de gjør det ukentlig.

De neste to årene mener deltakerne i trendpanelet at de vil bruke mobilen mer til nettsurfing, sosiale medier og musikkstreaming, og mindre til spill, SMS/MMS og ringing.

- Behovet for å være på internett er enormt og vil øke, og mobilen har blitt den naturlige inngangsporten til nettet. I dag bruker en gjennomsnittlig smarttelefonkunde 550 MB i måneden. Bare det siste året har NetComs kunder økt MB-bruken med 55 prosent, og det forventes at snittbruket i 2017 vil være på 5 GB, sier Lund.

Kontaktperson i NetCom
Charlotte N. Erikstad, kommunikasjonsrådgiver