Dette får du for en megabyte

(Oslo, 14. juni 2011) Men hvor mye kan du surfe for de inkluderte megabytene (MB) i mobilabonnementet? Her får du en pekepinn.

Tradisjonelle mobiltjenester som snakking og SMS erstattes i økende grad av datakrevende tjenester som surfing, sosiale medier, e-post og underholdning. Nye behov setter krav til abonnementer som inkluderer datatrafikk i månedsprisen, men det kan være vanskelig å vite hva man kan gjøre på nettet før datamengden er brukt opp.

- Vi kan ikke forvente at kunden vet hvor mye surfing han eller hun får for en megabyte. Mobilbransjen har en jobb å gjøre med å veilede kundene våre, og gi en bedre pekepinn på hvor mye man kan være på nett for en gitt datamengde. Med sommersurfingen i anmarsj, har vi satt opp noe enkle tommelfingerregler rundt hva du får for en gitt mengde data, sier NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Med 10 MB kan du for eksempel: (enten/eller)

• Lese ca 18-20 mobilsider på nettaviser som VG og Dagbladet
  • Laste ned ca 500 e-poster uten vedlegg
  • Laste ned ca 20 e-poster med vedlegg
  • Lytte til ca 7-8 minutters radiostreaming
  • Laste ned ca 3 MP3-sanger

Med 1000 MB (ca 1 GB) kan du for eksempel: (enten/eller)

• Lese 1800-2000 mobilsider på nettaviser som VG og Dagbladet
  • Gå inn på Facebook med mobilen 700-800 ganger
  • Laste ned ca 50 000 e-poster uten vedlegg
  • Laste ned ca 2 000 e-poster med vedlegg
  • Lytte til radiostreaming i ca 10 timer
  • Laste ned ca 300 MP3-sanger

Snittforbruk varierer
Hvor mye data man bruker i måneden avhenger av telefontypen og individuelle mobilvaner.

- Over 40 prosent av NetComs kunder har i dag en smarttelefon med et snittforbruk på mellom 140 og 170 MB i måneden. 9 av 10 som kjøper en ny mobil kjøper en smarttelefon, og en kunde som kjøper sin første smarttelefon vil sannsynligvis oppleve at mobilvanene endrer seg og databruken øker, sier Vederhus.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus, mob: 951 37 950, e-post: oyvind.vederhus@netcom-gsm.no