Disse skal levere NetComs nye mobilnett

(Oslo, 11. januar 2011) NetCom står foran tidenes nettmodernisering, og valget av leverandører er nå klart.

Kontrakten deles mellom Huawei og Ericsson. Huawei leverer det nye mobilnettet som skal dekke Sør-Norge og Ericsson leverer den delen av nettet som skal dekke fra Trondheim og nordover. Det moderniserte mobilnettet får nye multibasestasjoner som støtter 2G, 3G og 4G.

- Vi investerer en milliard i tidenes deknings- og hastighetsløft, og har valgt to av verdens fremste leverandører innen mobilteknologi. Når det nye nettet er klart, vil NetCom tilby 3G til 95 prosent av landets befolkning og 4G til 89 prosent av befolkningen. Dette er et enormt dekningsløft, og betyr i praksis høyhastighets mobilt bredbånd til hele landet, sier administrerende direktør i NetCom, August Baumann.

Dekning og hastighet
- Moderniseringen skal gi kundene våre et mobilnett i verdensklasse, med kraftig forbedret dekning og høye surfehastigheter. Med leverandørvalget faller en avgjørende brikke på plass, og vi er trygge på at vi har valgt de rette partnere for å komme trygt i mål med den største nettverksmoderniseringen i selskapets historie, sier NetCom-sjefen.

Fakta – fremtidens mobilnett
* NetCom bytter ut hele mobilnettet med nytt og fremtidsrettet utstyr
* 3G-dekning til 95 % og 4G til 89 % av Norges befolkning når det nye nettet er klart
* Skifter ut gamle basestasjoner og bygger flere tusen nye