Ettertraktede julegavetelefoner

- Smarttelefon ligger an til å bli en populær julegave i år. Mange har blitt bitt av smartbasillen i 2011 og nå er over 40 prosent av alle mobiler i vårt nett en smarttelefon. Vi tror det vil ligge flest iPhone 4S under norske juletrær, men Samsung Galaxy S II havner nok også på mange ønskelister. Denne telefonen er dobbelt så populær i november sammenlignet med oktober, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

Senker smartterskelen
Listen over NetComs ti mest solgte smarttelefonene i november viser at flere telefoner fra Sony Ericsson øker i popularitet, som modellene Ray og Active.

- ZTE Blade er en annen smarttelefon som har utmerket seg i år. Dette er telefonen for debutanten, den er rimelig og senker terskelen for å kjøpe en smarttelefon for nye kundegrupper, sier Vederhus.

Blant smarttelefonene som ble solgt gjennom NetComs salgskanaler i november har 57 % Apples iOS som operativsystem, 41 % kjører på Googles Android og 2 % på Symbian.

De mest solgte smarttelefonene i november:*

1. (3) iPhone 4S
2. (2) Samsung Galaxy S II
3. (1) iPhone 4
4. (5) ZTE Blade
5. (6) Sony Ericsson Ray
6. (-) Samsung Galaxy 5
7. (4) Sony Ericsson ARC
8 (-) Sony Ericsson Active
9. (8) Nokia N8
10. (7) HTC Sensation

* Listen er kronologisk etter volum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (58 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus