Fakta i RCA-saken

Det er avdekket at 25 rumenske arbeidere fra selskapet RCA jobbet for 7 kroner og 50 øre timen for å bistå selskapet Netel med å bygge ut 4G-nettet til NetCom. Saken har fått stor oppmerksomhet i mediene og NetCom ønsker å korrigere fakta.

-        Slik forretningsvirksomhet er overhodet ikke akseptabelt og vi tar denne saken svært alvorlig. Alle våre underleverandører skal betale i henhold til norsk tariff og følge norsk lovgivning. Jeg vil understreke at hverken vi eller Netel har profitert på denne saken slik enkelte antyder og at alle de rumenske arbeiderne har fått etterbetalt i henhold til norsk tariff, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

Det norske selskapet Netel er ansvarlig for deler av utbyggingen av 4G-nettet til NetCom. De har hatt en såkalt enterprisekontrakt med det rumenske selskapet RCA, som hadde arbeidsgiveransvar og som inngikk lønns- og arbeidsavtaler med rumenerne som arbeidet i Norge tidligere i år.

Det har vist seg at RCA ikke betalte i henhold til norsk tariff og inngikk kontrakter med egne ansatte som bryter med norsk lov og med god forretningspraksis. Både Netel og NetCom tar sterk avstand fra lønnsvilkårene og innholdet i kontraktene. RCA ble også umiddelbart suspendert som leverandør da Netel og NetCom ble kjent med saken.

Baumann understreker at NetCom er ansvarlig for hele verdikjeden og at de vil gjennomføre undersøkelser av alle underleverandører i Norge.

-        Vi er ansvarlig for hele verdikjeden og våre leverandører forpliktet til å følge våre retningslinjer. Dette inkluderer blant annet krav til minstelønn, trygge arbeidsforhold og rett til å organisere seg. Våre leverandører skal på samme måte stille disse kravene til sine underleverandører. I dette tilfellet er ikke underleverandøren til Netel blitt sjekket godt nok og det beklager vi på det sterkeste. Vi går nå gjennom våre rutiner og vil sørge at disse blir enda tydeligere kommunisert til våre leverandører, sier Baumann.

Kontaktperson NetCom: Kommunikasjonsdirektør Severin Roald, tlf 920 30 033, epost severin.roald@teliasonera.com