Flere byer får 4G

Flere byer får 4G (Oslo, 13. januar 2010) NetCom bygger ut verdens raskeste mobile bredbånd i Trondheim, Bergen og Stavanger. Med NetComs lansering av 4G i desember, ble Oslo den første byen i verden med tilgang til mobilt bredbånd i fiberklasse. Nå følger Trondheim, Bergen og Stavanger etter, og TeliaSonera har inngått avtale med Ericsson om et felles kjernenett for Norge og Sverige, mens Ericsson og Nokia Siemens Network skal levere radionett. Turbo 3G X 10 - Vi ser frem til å kunne tilby verdens raskeste mobile bredbånd til våre kunder i Trondheim, Bergen og Stavanger i løpet av 2010. 4G gir ti ganger raskere mobilt bredbånd enn dagens Turbo 3G, og åpner for helt nye mobile muligheter, sier NetComs administrerende direktør, August Baumann. Først i verden NetCom lanserte verdens første 4G-nett i Oslo 14. desember i fjor. Utbyggingen av nettet i hovedstaden fortsetter med Huawei som leverandør, med planlagt ferdigstilling i løpet av første kvartal i år. Her kan du sjekke dekning og følge utbygging av NetCom 4G (velg ”data” i rullgardin, så 4G). Kontaktperson i NetCom Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tel; +47 951 37 950 Fakta * TeliaSonera har inngått en rammeavtale med Ericsson og Nokia Siemens Networks om utrulling av 4G-nett i Norge og Sverige i 2010/2011. * NetComs 4G-nett er basert på LTE-teknologi, og gir mobilt bredbånd med hastigheter opptil 100 Mbps. * 14. desember i fjor lanserte NetCom verdens første 4G-nett i Oslo * I 2010 ruller NetCom ut 4G i Trondheim, Bergen og Stavanger