Flere ser TV på mobilen

(Oslo, 6. september 2011) Salgsstatistikk fra august viser at smarttelefonen stadig er populær blant nordmenn. Den har endret våre mobilvaner og 6 av 10 bruker nå smarttelefonen til å se TV og video.

Blant smarttelefonbrukerne i NetComs trendpanel sier 64 % at de ser TV-programmer eller bruker videotjenester på mobilen.

- Smarttelefonene har blitt smartere. Toppmodellene har god lyd- og skjermkvalitet og bedre prosessorhastighet enn tidligere. Dette sammen med et mobilnett som tilbyr høyere surfehastigheter åpner for nye mobilvaner. Det er interessant å se at så mange som seks av ti bruker smarttelefonen til å se levende bilder. YouTube er nok flittigst brukt i dag, men vi ser økende bruk også på andre plattformer, sier Lars Ryen Mill, NetComs produkt- og tjenestesjef for privatmarkedet.

Tilgjengelighet er viktig
62 % av deltakerne i trendpanelet sier de ønsker tilgang på private filer og bilder fra mobilen, for eksempel ved å bruke et nettbasert fotoalbum. 22 % har slik tilgang allerede.

- Mobilvanene er i endring og ønsket om enkelhet og tilgjengelighet øker i takt med smarttelefonsalget. Det er essensielt å møte de nye vanene gjennom produkttilbudet, og ikke minst ved å modernisere mobilnettet. Vi er i gang med tidenes nettmodernisering, der vi bytter ut gammelt utstyr med nytt for å gi gode 3G-hastigheter og bedre dekning i hele landet, sier Ryen Mill.

Smarttelefon med kontantkort
Smarttelefoner er populære blant nordmenn og i august var 9 av 10 solgte mobiler gjennom NetComs kanaler en smarttelefon.

- I august inntar smarttelefonen også kontantmarkedet med Samsung Galaxy 5 på en sterk femteplass. Denne rimelige telefonen bidrar til å senke terskelen for å kjøpe en smarttelefon for ungdom og andre kundegrupper som ønsker et billigere smartalternativ, sier Ryen Mill.

Blant smarttelefonene som ble solgt gjennom NetComs salgskanaler i august har 32 % Apples iOS som operativsystem, 60 % kjører på Googles Android og 8 % på Symbian.

De mest solgte smarttelefonene i august:*

1. (1) Apple iPhone 4 (16 og 32 GB)
2. (2) Samsung Galaxy S II
3. (4) ZTE Blade
4. (3) LG Optimus 2X
5. (ny) Samsung Galaxy 5 (m/kontantkort)
6. (6) HTC Wildfire S
7. (7) Nokia N8
8. (10) HTC Desire S
9. (5) HTC Sensation
10. (9) SonyEricsson Arc

* Listen er satt opp i kronologisk rekkefølge etter volum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (55 butikker), på netcom.no og gjennom NetComs kundesenter. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Fakta om undersøkelsen
* Undersøkelsen er foretatt gjennom NetCom Trends, en ny måte å gjøre undersøkelser på der respondentene svarer gjennom en spesialutviklet app for smarttelefoner.
* Trendpanelet har 3132 deltakere (per 2. september) og alle har smarttelefon. 2528 personer har svart på den ferske undersøkelsen "Livet på nett".
* Trendappen er gratis og tilgjengelig for iPhone, Android- og Symbiantelefoner, og som en webapplikasjon. Les mer på NetCom Trends.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad, +47 92 82 33 68, e-post: charlotte.erikstad@netcom-gsm.no