Flere velger Nokia

Nokia har vært fraværende på NetComs salgsoversikt i fem måneder. Nå gjør produsenten comeback med toppmodellen Lumia 920.

- At Nokia og Microsoft Windows Phone 8 er tilbake på topp ti-oversikten vår er rett og slett gledelig. Det viser at norske forbrukere har mange gode mobiltelefoner å velge i når de kjøper nytt. La oss håpe at også flere produsenter opplever suksess framover. Sterk konkurranse gavner forbrukerne, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Mars blir en god måned for forbrukerne
Mens det ikke har vært de store lanseringene i februar, slipper flere mobilprodusenter nye telefoner i mars.

- Sony, HTC, Nokia, BlackBerry og ZTE starter salget av nye modeller i mars. Vi vil som alltid ta inn de beste modellene, og håper at det vil gi utslag på salgsoversikten vår, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Windows Phone tar andeler fra IOS

Både Googles’ operativsystem Android, og Microsofts Windows Phone 8 tar markedsandeler fra IOS-systemet til Apple i februar.

Apples operativsystem er fortsatt størst, men med en langt mindre margin enn for en måned siden. 53 prosent (62 prosent i januar) av alle solgte telefoner bruker IOS, mens andelen Android-telefoner har økt til 44 prosent (38 prosent i januar). Tre prosent av de solgte telefonene på listen i februar bruker Windows Phone 8.

De mest solgte smarttelefonene i februar*
1. (1) Apple iPhone 5
2. (2) Samsung Galaxy S III
3.
(3) Apple iPhone 4S
4. (5) Apple iPhone 4
5. (4) Samsung Galaxy S II
6. (9) Sony Xperia V
7. (6) Samsung Galaxy Note II
8. (-) Samsung Galaxy S III Mini
9. (7) Sony Xperia Go
10.(-)
Nokia Lumia 920

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (60 butikker), nettbutikken, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon

En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Pressekontakt Anders Bigseth