Fullt iPhone-kjør i januar

Apple, Samsung og Sony dominerer NetComs salgsoversikt for januar. Månedens mest solgte mobil er iPhone 5.

- Sony er på vei til gamle høyder. Det er definitivt et pluss for mangfoldet i markedet og forbrukerne at Sony igjen konkurrerer med det beste fra Apple og Samsung, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Enormt utvalg av gode telefoner
- Men ikke glem at produsenter som HTC, Nokia, LG, ZTE og Huawei også lager flotte telefoner, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

- Og dersom du har spesielle behov finnes det også telefoner fra spesialprodusenter. Doro har eksempelvis brukervennlige og enkle telefoner myntet på eldre, mens Sonim selger ekstremt robuste telefoner til håndverkere og montører, sier Renaas.

Over halvparten bruker IOS

Apples operativsystem IOS var i 62 prosent (61 prosent i desember) av alle solgte telefoner i januar. 38 prosent (39 prosent i desember) av telefonene brukte Googles’ operativsystem Android.

De mest solgte smarttelefonene i januar*
1. (1) Apple iPhone 5
2. (2) Samsung Galaxy S III
3.
(3) Apple iPhone 4S
4. (5) Apple iPhone 4
5. (4) Samsung Galaxy S II
6. (6) Samsung Galaxy Note II
7.
(6) Sony Xperia Go
8. (-) Sony Xperia Acro S
9. (9) Sony Xperia V
10.(9) Samsung Galaxy Xcover

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (60 butikker), nettbutikken, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon

En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Pressekontakt Anders Bigseth