Hurra, det snør!

(Oslo, 2. mars 2006) Ikke bare barna er glade for snø og sikkelig vinter. Snøkaos ga ringerekord for NetCom de siste tre dagene. De store snømengdene i Sør – og Østlandsområdet, har ført til trafikk-kaos. Og fortvilte trafikkanter tyr til mobiltelefonen for å få kontakt med omverdenen.

”Jeg blir forsinket i dag”, er nok en av de vanligste beskjedene som har blitt gitt i snøværet. -Mens biltrafikken har stått stille i store deler av Sør- og Østlandet de siste dagene, kan vi ikke si det samme om mobiltrafikken. Den har økt med 30 prosent, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom. Ordner opp via mobilen Kommunikasjonsbehovet øker i takt med trafikken. – Vi ser at toppene, hvor folk snakker mest, er i rushtidene om morgenen og ettermiddagen. Mange har i de siste dagene opplevd å bruke flere timer på vei til jobb. Da gjelder det å ringe til sjefen og gi beskjed. Om ettermiddagen er behovet for familielogisitikk stort. Rekker, eller rekker jeg ikke barnehagen? Behovet for å meddele sin forsinkelse er stor. Antagelig er det også mange som bruker anledningen til litt lengre samtaler. Noe skal man jo ta seg til når køene blir milelange, sier Wormdahl. SMS-trafikken har vært normal, mens taletrafikken har hatt et oppsving på 30 prosent i forbindelse med det store snøfallet. . – Det kan tyde på at folk er fornuftige og holder øynene på veien og hendene på rattet. Det er fristende å minne om påbud om handsfree også, avslutter Wormdahl. Kontaktpersoner: Guri Wormdahl kommunikasjonssjef 93434200 Nina Kersten Nilsen kommunikasjonsrådgiver 92040330