iPhone 4S rett inn på pallplass

(Oslo, 3. november 2011) iPhone 4S kaprer tredjeplassen på NetComs liste over de mest solgte smarttelefonene i oktober etter kun få dager i salg.

- Det er imponerende at iPhone 4S selger tredje best av alle smarttelefoner i oktober med tanke på at den ble sluppet i Norge helt i slutten av måneden. Apple har en egen evne til å skape suksesser og det ser ut til at de har klart det igjen, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

Lanseringen av iPhone 4S påvirker også markedsandelene til de ulike operativsystemene. Blant smarttelefonene som ble solgt gjennom NetComs salgskanaler i oktober har 53 % Apples iOS som operativsystem, 43 % kjører på Googles Android og 4 % på Symbian. Til sammenligning var tallene i september 31 % for iOS, 62 % for Android og 1 % for Symbian.

Strekk i feltet
Salgstallene for oktober viser at Samsung Galaxy S II fremdeles selger godt og at avstanden mellom de tre på pallen og de øvrige smarttelefonene på listen øker.

- Nykommeren på listen denne måneden er Sony Ericsson Ray, og salgsstatistikken viser at det stadig er bredde i det norske smartmarkedet med syv leverandører på topplisten. Det er foreløpig noen som skiller seg ut, men det blir interessant å følge konkurransen fremover når Nokia kommer på banen med sine nye Windows Phone-mobiler, sier Vederhus.

De mest solgte smarttelefonene i oktober:*

1. (1) iPhone 4
2. (2) Samsung Galaxy S II
3. (-) iPhone 4S
4. (4) Sony Ericsson ARC
5. (3) ZTE Blade
6. (-) Sony Ericsson Ray
7. (5) HTC Sensation
8. (6) Nokia N8
9. (7) HTC Wildfire S
10. (-) HTC Incredible S

* Listen er kronologisk etter volum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (57 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus, e-post: ove@netcom-gsm.no  / mob: 951 37 950