Iphone 5 vinner julesalget

NetCom spår iPhone 5 på topp i desember. En gammel kjempe kan imidlertid overraske.

- iPhone 5 blir årets juleslager. Salgsoversikten vår for november viser at telefonen er den suverent mest solgte hos oss. Slik blir det nok i desember også, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom .

Et ikon
Han mener at grunnen til iPhones popularitet er like enkel som genial.

- Apple foredler og fornyer iPhone, men aldri mer enn at folk enkelt kjenner den igjen. Dermed er iPhone i ferd med å bli et ikon i et marked med uendelig mange mobiltelefoner. Vi kan trekke paralleller til bilbransjen med VWs mellomklassebil Golf. Veldig mange kjenner igjen en Golf uavhengig av om den er laget på 80-tallet eller i 2012, sier Renaas.

Kjempecomeback

Renaas har også tro på en annen mobiltelefon i desember.

- Samsung Galaxy Note II er en veldig stor mobil, eller et veldig lite nettbrett. Det liker tydeligvis mange nordmenn. Note II gikk rett inn på sjuende plass på topp ti-listen vår i oktober, og knep sjetteplassen i november. Jeg tror den gamle kjempen kan overraske i desember, sier Renaas.

Nokias mye omtalte Lumia 920 er foreløpig ikke på NetComs salgsoversikt. Men blir den en juleslager?

- Nokia Lumia 920 er en praktfull maskin for den teknofile med Microsofts nye operativsystem, trådløs lading og 4G på norske frekvenser. Jeg tror julen kommer i tidligste laget for Nokia. Men Lumia 920 blir neste års store comeback kid, sier Renaas.

IOS dominans

iPhone 5-salget setter også spor på oversikten over operativsystemer. Apples IOS er nå det klart mest populære operativsystemet med en andel på 64 prosent (54 prosent i oktober). Googles’ Android har sunket til 36 prosent (46 prosent i oktober) til tross for at sju telefoner på NetComs salgsoversikt bruker operativsystemet.

De mest solgte smarttelefonene i november*

1. (3) Apple iPhone 5
2. (1) Samsung Galaxy S III
3.
(2) Apple iPhone 4S
4. (5) Samsung Galaxy S II
5. (4) Apple iPhone 4
6. (7) Samsung Galaxy Note II
7.
(6) Sony Xperia Go
8. (-) SonyEricsson Xperia Active
9. (9) Samsung Galaxy Xcover
10.(8) HTC One X

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (60 butikker), netttbutikken, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon

En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom

Pressekontakt Anders Bigseth