Klart for BankID på mobil

(Oslo, 11. november 2013) NetCom-kunder kan erstatte kodebrikken med mobilen for å logge seg inn i nettbanken, når BankID på mobil blir tilgjengelig for bestilling i morgen.

Med det får alle NetComs kunder tilgang på den elektroniske identifikasjons- og signeringsløsningen ved bruk av mobilen.

- Stadig flere banker og andre nettsteder åpner for BankID på mobil, og antall kunder som etterspør tjenesten vokser. Vi er glade for at våre kunder nå får muligheten til å velge mobilen fremfor kodebrikken, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Fra i morgen av kan NetCom-kunder som ønsker å ta i bruk BankID på mobil, kontakte NetCom for å få tilsendt et nytt SIM-kort. Deretter må det nye SIM-kortet aktiveres på www.netcom.no/minside , før kunden kan bestille løsningen i egen nettbank. Kunder som ønsker mer informasjon eller trenger hjelp til å komme i gang med BankID på mobil kan ta kontakt med banken.

Mobilen alltid i lomma
Med BankID på mobil kan man logge seg inn i nettbanken eller betale på nett uten den gamle kodebrikken. Man kan når som helst logge seg på fra alle enheter – smarttelefon, nettbrett eller PC – bare med å bruke mobiltelefonen man uansett har i lomma.

- I dag har vi med oss mobilen overalt, mens kodebrikken til nettbanken ofte ligger igjen hjemme. Vi har en mobil livsstil og ønsker å få tilgang på nettbanken uavhengig av hvor vi er. Da er det praktisk å kunne generere en engangskode og logge seg inn i nettbanken ved hjelp av mobilen, sier Lund.

Nordea, DnB, Skandiabanken, Eika-banker og SpareBank1-gruppen tilbyr BankID på mobil til sine kunder. I tillegg vil 22 mindre banker åpne for BankID på mobil i løpet av den nærmeste tiden. Den fullstendige bankoversikten ligger på www.bankid.no

BankID på mobil blir tilgjengelig for Chess-kunder om et par uker, og sammen med NetComs kunder vil da totalt 1 640 000 flere nordmenn ha tilgang på den elektroniske identifikasjons- og signeringsløsningen ved bruk av mobilen.

For mer informasjon og bestilling av nytt SIM-kort, gå inn på www.netcom.no/bankid (tilgjengelig tirsdag morgen). For mer informasjon om BankID, kontakt din bank eller gå inn på www.bankid.no

Kontaktperson i NetCom
Charlotte N. Erikstad, kommunikasjonsrådgiver