Mange muligheter med mobilen i påsken

(Oslo 18. mars 2005) Bedre dekning og det nye 3G-nettet gir nordmenn på påskefjellet mange muligheter med mobilen. – Husk likevel på at det ikke er dekning overalt på fjellet, så la ikke mobilen være ditt eneste sikkerhetsutstyr, sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i NetCom.

NetCom har dekning de fleste steder der folk tilbringer påskeferien. I tillegg til økt kapasitet på de travleste utfartsstedene, er det også dekning på flere nye steder sammenlignet med påsken i fjor. Noen av stedene med ny dekning er Ridabu og Sørskogbygda i Hedemark, punkter på E6 nordover, punkter på E18 sørover, Nipedalen i Hordaland, Holandsfjorden og Storvikskaret i Nordland, Dyrøy, Stonglandet og Finnfjordbotn i Troms, Dovre, Eiksund og Grødalen i Møre og Romsdal, i tillegg til en rekke steder ellers rundt i landet. Sjekk dekningsnytt på www.netcom.no Internett og mail NetCom åpnet sitt 3G-nett i mars. Det betyr at de som har skaffet seg det nye PC-kortet fra NetCom kan sitte i hytteveggen å koble seg opp mot internett og surfe med hastigheter opp mot 384 kb/s (5-6 ganger raskere enn ISDN). Dette gjelder på populære feriesteder som Geilo, Gol, Voss, Hemsedal, Ustaoset, Beitostølen, Norefjell, deler av Kongsberg, Trysilfjellet, deler av Sjusjøen, Oppdal, Hafjell og Kvitfjell. I tillegg har NetCom oppgradert sine mobilsendere fra Sør Trøndelag og nordover med såkalt EDGE-teknologi. Dette innebærer en datahastighet to til tre ganger raskere enn ISDN (128-200 kb/s). For kundene betyr det blant annet at det blir raskere å lese nyheter på mobilen (WAP), MMS (bildemeldinger) går raskere og at det blir langt raskere å surfe trådløst på internett fra en bærbar PC. Eksotiske ferieplaner i påsken? I tillegg til alle feriedestinasjonene her i landet har NetCom siden i fjor åpnet for mobilbruk i en rekke nye land i Afrika, Sør-Amerika og Asia. Du kan nå bruke abonnementet ditt i land som Mongolia, Timor, Sør Korea, Etiopia, Belize, Armenia, Burkina Faso, Panama og Bhutan. For fullstendig liste se NetComs hjemmeside. Mobiltips for påskefjellet • I utkanten av mobilsenderens rekkevidde kan det være lettere å sende SMS-meldinger enn å foreta samtaler. • Hvis du ikke har dekning – søk opp i høyden. • For å unngå fukt: legg mobilen i en vanlig blank plastpose. • Spar på batteriet – du kan få bruk for det. • Husk lader og reservebatteri. Det finnes engangsbatterier til enkelte modeller. • Kulden reduserer batterikapasiteten. Oppbevar derfor mobiltelefon og ekstrabatteriet nær kroppen. • Dersom du har bluetooth og legger telefonen din nederst i sekken og går med handsfree på øret, så kan sekken i seg selv være nok til å kunne blokkere signalene i mer grisgrendte områder. • La ikke mobiltelefonen være ditt eneste sikkerhetsutstyr i fjellet. Den ordinære fjellutrustningen bør fortsatt være med! • Værmelding? Bruk mobilen for å få værmelding og satelittbilder via wap. • Send postkortene dine via MMS – de kuleste bildene tar du selv! • Sjekk dekningen før du reiser på www.netcom.no Kontaktperson: Anne Solveig Olstad, Dekningssjef 920 33 006