NetCom: Tredobler kapasiteten i 3G-nettet

(Oslo, 16. desember 2010) NetCom utvider surfekapasiteten og skrur opp topphastigheten i 3G-nettet til 21 Mbit/s.

I dag oppgraderes NetComs 3G-nett i Oslo og Trondheim til Turbo 3G+ med en teoretisk topphastighet på 21 Mbit/s. På nyåret vil 60 prosent av nettet være oppgradert til Turbo 3G+. Steder som i dag har 7.2 Mbit/s blir oppgradert til 14.4 Mbit/s, mens 150 utvalgte byer, vinter- og sommersteder får teoretiske hastigheter på 21 Mbit/s.

Kapasitetsutvidelsen i 3G-nettet kommer alle mobile bredbåndskunder til gode, og nå kan flere være på nett samtidig og likevel oppleve høye og stabile surfehastigheter.

Fiber gjør Turbo 3G+ mulig
- Vi har det siste året lagt grunnlaget for Turbo 3G+ gjennom store investeringer i fiber til basestasjonene og moderne 3G-utstyr. Innen utgangen av mars vil nærmere 60 prosent av våre 3G-basestasjonene ha fibertilknytning, noe som gir høyere 3G-hastigheter og bedre kapasitet til en stadig større andel av våre kunder, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i NetCom.

NetCom oppgraderer også opplastingshastighetene fra teoretisk 2 Mbit/s til teoretisk 5.76 Mbit/s i hele 3G-nettet i år. Oppgraderingen vil også forbedre responstiden med om lag 40 prosent.

Nettmodernisering gir hastighet
NetCom offentliggjorde tidligere i høst at hele mobilnettet blir byttet ut til nytt og fremtidsrettet utstyr. Ved utgangen av 2012 vil kunde nyte godt av et topp moderne 3G-nett til 95 prosent av Norges befolkning og 4G til 89 prosent av befolkningen.

- Vi ønsker å tilby kundene våre høyhastighets mobilt bredbånd og er glade for å kunne øke hastigheten i 3G-nettet allerede nå. Ettersom mobilt bredbånd er en delt ressurs vil den brukeropplevde hastigheten variere, men kundene vil kunne oppleve hastigheter som er tre ganger høyere enn i dag, sier Hillestad.

Kontaktperson i NetCom
Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tlf: +47 951 37 950

Fakta om Turbo 3G+
- Turbo 3G+ gir teoretiske hastigheter på 14.4 Mbit/s og 21 Mbit/s, i motsetning til Turbo 3G som gir teoretiske hastighet på 7.2 Mbit/s