NetComs mobilnett fungerer som normalt

(Oslo, 12. januar 2011) Mobiltrafikken går nå som normalt, etter at enkelte NetCom- og Chess-kunder tidligere i dag opplevde problemer med å ringe og sende SMS.

Trafikken i NetComs mobilnett har gradvis normalisert seg fra klokken 12 og har vært stabil siden klokken 13.30.

- Problemene med å ringe og sende SMS skyltes en feil på en sentral nettverksdatabase. Problemene oppstod som følge av en konfigurasjonsfeil etter planlagt arbeid i mobilnettet. Da feilårsaken var identifisert, gjennomførte vi nødvendige systemendringer som normaliserte mobiltrafikken. Vi beklager på det sterkeste overfor de av våre kunder som ble berørt av feilen, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

Rundt 25 prosent av NetCom og Chess-kundene ble berørt av feilen som oppsto i syvtiden i morges. NetComs kriseledelse har vært samlet siden kl. 07.30 og alle tekniske ressurser har siden jobbet med å rette opp feilen.

Mobildata har ikke vært berørt av denne feilen.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus