Raskere mobilnett

(21. mars 2006) NetCom oppgraderer til nytt og bedre utstyr på mobilsendere i Telemark. Dette gir bedre dekning, enda høyere kvalitet og raskere og enda bedre mobiltjenester for kundene.

- Vi oppgraderer GSM-senderne med såkalt EDGE-teknologi. Dette innebærer en datahastighet en til to ganger raskere enn ISDN (128-200 kb/s), sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i NetCom. Høyere hastighet på dataoverføring Oppgraderingen betyr at kundene får et enda bedre nett med forbedret dekning og kvalitet. I kombinasjon med 3G-teknologi (UMTS), gir oppgraderingen kundene mulighet for å benytte den til enhver tid høyeste hastigheten i mobilnettet. – Det blir raskere å bruke internett på mobilen (WAP), MMS (bildemeldinger) går raskere og det blir langt raskere å surfe trådløst på internett fra en bærbar PC. NetCom har nå også lansert et nytt innstikkskort til PC som ivaretar både 3G og EDGE-teknologien. Dette sikrer enda høyre overføringshastighet i ett og samme kort, sier Olstad. Snart i mål NetCom har arbeidet med oppgraderingen av nettet i et års tid. -Prosjektet startet i juni 2004 og ved utgangen av 2004 var vi ferdig fra Trondheim og nordover. I 2005 ble stasjonene i Oslo, Akershus, største delen av Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal oppgradert. I 2006 har vi oppgradert den gjenstående delen av Hordaland, Rogaland og er i ferd med å ferdigstille største delen av Buskerud. Fem stasjoner på og nord for Golsfjellet, som er tilknyttet en sentral som blir oppgradert samtidig med Oppland i mai/juni, vil gjenstå. Nå står de siste fylkene for tur. I april/mai gjør vi oss ferdige med Vest-Agder og Aust-Agder, og i mai/juni er vi klare med et oppgradert nett i Oppland og Hedemark, avslutter Olstad. Oppgraderingsplanen fremmover er som følger: Buskerud februar/mars 2006 Telemark mars 2006 Østfold mars/april 2006 Vestfold april 2006 Agder fylkene april/mai 2006 Oppland og Hedmark mai/juni 2006 Kontaktperson: Anne Solveig Olstad, dekningssjef 920 33 006 Fakta om EDGE: • EDGE står for Enhanced Data rates for Global Evolution • EDGE vil kunne oppnå en overføringshastighet for mobil data på mellom 128 og 200 kb/s. Til sammenligning gir en ISDN-linje en hastighet på 64 kb/s. • EDGE bygges i det eksisterende GSM-mobilnettet. • Mobiltelefonen må støtte EDGE for at kundene kan ta i bruk den nye teknologien. Mange av telefonene på markedet støtter i dag dette. • NetCom tilbyr innstikkskort til PC som kombinerer UMTS- og EDGE-teknologi.