Vi vil ha 4G-telefoner

Salget av 4G-telefoner eksploderer. I mai var halvparten av telefonene på NetComs topp-ti liste en 4G-telefon.

- I går lanserte vi 4G på mobilen. Dermed er kjøp av en 4G-telefon mer aktuelt enn noensinne. 4G-telefonen er det beste alternativet for dem som ønsker den raskeste surfehastigheten. Du får topp hastighet i både 3G-nettet og 4G-nettet vårt med en slik telefon, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Av alle 4G-telefonene som ble solgt i mai, er det særlig Samsungs nye toppmodell Galaxy S4 som gjør det skarpt. 4G-mobilen har klatret 8 plasser til 2. plass på salgsoversikten i løpet av mai måned.

- Samsung leverer gode telefoner, og i mai har merket solgt eventyrlig bra. Både S4 og 4G-versjonen av S3 trigger kjøpelystne nordmenn. Samtidig er det flott at også Sony og HTC plasserer seg helt på topp i et mangfoldig terminalmarked, sier Lund.

De ti mest solgte smarttelefonene i mai:*

1. (1) Apple iPhone 5
2. (9) Samsung Galaxy S4
3. (4) Apple iPhone 4S
4. (7) Samsung Galaxy SIII LTE
5. (5) Sony Xperia Z
6. (3) Apple iPhone 4
7. (2) Samsung Galaxy S III
8. (-) HTC One
9. (-) Samsung Galaxy XCOVER
10. (6) Samsung Galaxy S III Mini

Av de ti mest solgte smarttelefonmodellene har 56 prosent Apples iOS som operativsystem, mens 44 prosent bruker Googles Android. Det er ingen Windowsbaserte mobiler på listen.

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom-butikkene (61 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon

En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Pressekontakt Anders Bigseth
Mobil: +47 402 38 602