Vulkanaske gir telefonstorm

Askesky fra Island gir telefonstorm (Oslo, 16. april 2010) Det koker i NetComs mobilnett etter at askeskyen fra Island satte en brå stopp for folks reiseplaner. - Etter at flytrafikken ble stoppet har mobiltrafikken gått i været. Det ringes og tekstes mer enn vanlig over hele landet, og rundt Gardermoen doblet mobiltrafikken seg på torsdag, sier NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus. Juletilstander Store, uventede hendelser resulterer ofte i kraftig trafikkvekst i mobilnettet. Gårsdagens vekst var likevel av de sjeldnere, og kan sammenlignes med økningen man ser i julen, SMS-høytid nummer én i Norge. - Også årets første snøfall er en garantist for at mobiltrafikken tar et realt byks, det samme med store utfartsdager rundt påske- og vinterferien. Mobilnettet er godt rustet for å takle dager med ekstra trafikk, og har kapasitet til å håndtere både en og to askeskyer, sier Vederhus. Kontaktperson i NetCom Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tel + 47 951 37 950