Urent trav fra Telenor Mobil

Urent trav fra Telenor Mobil (Oslo 10. desember 2003) Telenor Mobil har i en rekke tilfeller flyttet over kunder til sitt mobilnett uten at kundene har gitt sitt samtykke til dette. NetCom, Tele2, Chess og Sense har nå sendt et felles brev til Forbrukerombudet i forbindelse med telefonsalg-kampanjen til den gamle monopolisten og Norges største mobilselselskap. - For oss er det svært alvorlig at Telenor Mobil har iverksatt en telefonsalg-kampanje basert på uriktigheter og villedende informasjon. Dette er alvorlig for de mobilkundene som blir direkte rammet, og det er alvorlig for mobilmarkedet generelt som får sitt omdømme ødelagt når en dominerende aktør opptrer på denne måten, sier Barbara Thoralfsson, administrerende direktør i NetCom. - Det er beklagelig for våre kunder og alvorlig for Tele2 at Telenor benytter seg av salgsmetoder som ikke hører hjemme på det norske markedet. Telenors fremgangsmåte er enda mer uforklarlig med tanke på at Tele2 faktisk er en av Telenors største kunder, sier Henrik Müller- Hansen, administrerende direktør i Tele2 Norge. Det som er gjennomgående i de samtalene som Telenor Mobils selgere gjennomfører er at de inneholder påstander som er feil og sterkt villedende for mobilkundene. Selgerne bærer også preg av å være aggressive og svært pågående. Det finnes mange dokumenterte eksempler på dette. Telenor Mobil har også ved flere anledninger ringt til ansatte hos de fire mobilselskapene. Den gamle monopolisten og Norges største mobiloperatør har dessuten i en rekke tilfeller flyttet over kunder til sitt mobilnett uten at kundene har gitt sitt samtykke til dette. Det har i verste fall ført til at kunder har vært uten signal på mobiltelefonen i mange dager. - Siden omfanget av Telenor Mobils kampanje synes omfattende, og fremgangsmåten virker å være under enhver kritikk, ber vi om at Forbrukerombudet griper inn så raskt som mulig overfor Norges største mobiloperatør, sier Barbara Thoralfsson i NetCom. Kontaktpersoner: Barbara Thoralfsson, Adm.dir. i NetCom 934 05 600 Guri Wormdahl, Kommunikasjonssjef i NetCom 934 34 200 Henrik Müller-Hansen, Adm.dir Tele2 Norge 413 19 009 Fakta om NetCom as NetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2002 en omsetning på om lag 4,6 milliarder kroner og et overskudd før skatt på 1,08 milliarder kroner. NetCom hadde 1 180 000 kunder pr 30.06.2003. Selskapet har ca. 720 ansatte. TeliaSonera AB eier 100% av aksjene i NetCom as. NetCom skal være ledende på mobiltelefoni og mobilt internett. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/10/20031209BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/10/20031209BIT00510/wkr0002.pdf