1 milliard kortbetalinger

I dag passerer vi for første gang 1 milliard kortbetalinger i løpet av et år i Norge. Det sier informasjonssjef Sigbjørn Larsen i BBS. –Mandag 21.desember er en merkedag for BBS, som forteller om utviklingen i nordmenns betalingsvaner.

Mandag 21. desember 2009 er en merkedag i den 37 år lange historien til BBS. For første gang passerer vi 1 milliard kortbetalinger i løpet av et år. Det betyr at BBS har registrert transaksjoner til en samlet verdi av 393 milliarder kroner. Det betyr at vi i løpet av 2009 har autorisert mer enn 1 milliard transaksjoner fra betalingsterminaler knyttet til BBS.Til sammenligning oppnådde vi i 2008 totalt 940 millioner betalinger med kort i Norge. Vi vil i løpet av desember også passere to andre milepæler: For det første vil vi passere mer enn 5,5 millioner korttransaksjoner på en dag, og for det andre vil vi passere over 100 millioner korttransaksjoner i løpet av 1 måned. - Nordmenn ligger i verdenstoppen med å ta i bruk moderne betalingstjenester. Kortbetalinger har stadig tatt markedsandeler på bekostning av kontanter, sier Sigbjørn Larsen. Nå kommer også elektroniske betalingstjenester som eFaktura og Netaxept for fullt. Vi ser også at stadig flere eldre mennesker tar i bruk disse betalingsløsningene.