1 million brukere av eFaktura i Norge

BBS har nå registrert 1 million brukere av eFaktura i Norge. - eFaktura moderniserer samfunnet, sier salgssjef for eFaktura i BBS Tove Havn Skorge. – Dette sparer både privatpersoner og bedrifter for store beløp, sier Skorge. Tallene fra BBS tyder på at eFaktura bare vil fortsette å øke.

- BBS har registrert totalt 3,7 millioner eFaktura-avtaler. 868 000 av disse er opprettet i 2008. Det er en vekst på 23 prosent, sier Skorge.

53 nye bedrifter og 180 000 privatpersoner har tatt i bruk ordningen hittil i år. eFaktura har hatt en meget god utvikling de siste årene. – Bare hittil i år er veksten i antall privatpersoner som har tatt i bruk eFaktura 22 prosent mot 25 prosent i hele 2007.

- De siste tre årene har vært en sammenhengende opptur med jevn og sterk vekst på over 200 000 eFaktura-kunder hvert år, sier Skorge. Nå bruker 36 prosent av alle nettbankkunder i Norge eFaktura på en eller flere regninger. I snitt mottar en bruker 3,6 eFakturaer, og etterspørselen etter å få tilbud fra enda flere fakturautstedere begynner å merkes. Dette forklares også med den svært høye kundetilfredsheten eFaktura har, med en positiv score på 80 prosent blant brukerne.

BBS arbeider med å få enda flere leverandører til å ta i bruk eFaktura, slik at etterspørselen i markedet tilfredsstilles ytterligere, sier Skorge. Norge ligger fra før i verdenstoppen når det gjelder å ta i bruk elektroniske betalingstjenester.

- Våre tall tyder på at denne veksten bare vil fortsette med uforminsket styrke, sier Skorge. 84 prosent av eFaktura-brukerne oppgir at de svært eller ganske sannsynlig vil ta i bruk eFaktura på flere regninger enn de gjør i dag. Samtidig sier flere som ennå ikke har tatt i bruk tjenesten at de ønsker å gjøre det.

I takt med økt bruk, har kjennskapen til eFaktura økt. Undersøkelsen viser at 40 prosent oppgir eFaktura uhjulpet – en fordobling i løpet av det siste året! 84 prosent av befolkningen kjenner nå til eFaktura totalt.

Også AvtaleGiro vokser videre
Hittil i år er det betalt 32 millioner fakturaer med AvtaleGiro. Det er en økning på 10 prosent sammenlignet med samme periode i 2007. I løpet av 2007 ble totalt 51 millioner regninger betalt med AvtaleGiro. Dette var en økning med 16 prosent fra 2006.

Antall faste betalingsoppdrag med AvtaleGiro har i 2008 økt med 600.000.

Positive til kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura
I undersøkelsen ble det stilt spørsmål om i hvilken grad man kunne tenke seg å benytte en kombinasjon av de to tjenestene, altså enten ved å få eFaktura med automatisk trekk fra konto, eller AvtaleGiro med fakturaspesifikasjon direkte i nettbanken. To av tre svarte at de kunne tenke seg å benytte en slik løsning.