BBS med ny løsning for elektronisk dokumenthåndtering

I mai går BBS i produksjon med ”multidokument”. Løsningen er designet spesielt med tanke på banker og næringsliv som skal håndtere mange dokumenter som skal signeres elektronisk.

Tidligere har BBS lansert elektroniske løsninger for multi-ID og multi-signering. Det vil si elektroniske løsninger som kan håndtere flere elektroniske IDer og flere signerende parter, samtidig eller hver for seg. Nå kommer multidokument der den elektroniske løsningen kan håndtere flere dokumenter samtidig eller hver for seg.

- Med denne løsningen blir det mulig å håndtere et sett av ulike dokumenter, forskjellige personer med ulike elektroniske IDer som skal signere dokumentene i en gitt eller vilkårlig rekkefølge, sier forretningsansvarlig hos BBS, Sondre Mjøen.

Multidokumentløsningen er utviklet i samarbeid med DnB NOR som allerede er i gang med å implementere multidokument. Løsningene er spesielt myntet på banker og andre virksomheter som skal håndtere mange elektroniske dokumenter samtidig som for eksempel lånesøknader i forbindelse med kjøp og salg av hus, der kausjonserklæring, pantedokument etc. skal signeres og håndteres av flere forskjellige aktører i en gitt rekkefølge for å være gyldig.

- Med løsningen fra BBS vil slike saker kunne bli håndtert langt mer effektivt og kostnadsbesparende for de involverte parter, sier Mjøen.