BBS tilrettelegger for svenske ID-løsninger

BBS utvider sine tjenester innenfor elektronisk id og tilrettelegger nå for de tre dominerende svenske ID-løsningene - Svensk BankID, TeliaSonera og Nordea e-legitimation.

BBS utvider sin satsing på tjenester som forenkler virksomheters bruk av elektronisk ID. Fra før tilbyr BBS integrasjon med norsk BankID, Buypass og ulike engangskode/passord-løsninger. Tilrettelegging for utenlandske ID’er er en naturlig forlengelse av at våre kunder i stadig større grad er internasjonale eller henvender seg til et internasjonalt marked, og har dermed behov for tilpasning til både nasjonale og internasjonale ID-løsninger.

BBS har som målsetting å tilby markedets mest effektive tjenester for identifisering, signering og arkivering – uavhengig av den eller de ID-mekanismer en virksomhet måtte ønske å benytte.

- I kombinasjon med andre leveranser fra BBS benyttes våre løsninger i dag på kritiske foretningsprosesser hos en rekke virksomheter. Som for alle våre øvrige tjenester har vi hovedfokus på stabil og sikker drift samt at det skal være enkelt å ta i bruk sier Espen Hytta, Forretningsansvarlig for Trust Solutions i BBS. Med stadig flere ID’er implementert mot våre tjenester, evner vi å kombinere et bredt tjenestespekter med høy grad av sikkerhet, fortsetter Hytta.

Integrasjon med de svenske ID-løsningene er tilrettelagt i samarbeid med Technology Nexus AB som har lang erfaring med sikkerhetsløsninger i Norden og Europa, noe som var avgjørende i forholdet til valg av samarbeidspartner.

- Integrasjon av våre løsninger for elektroniske ID-løsninger i BBS sitt tjenestetilbud øker begge parters geografiske nedslagsfelt. Prosjektet sammen med BBS har gitt oss mye positiv erfaring og jeg håper på at vårt samarbeid kan utvides også til andre områder, sier Patrik Svanström, tf VD, Technology Nexus Secured Business Solutions AB.

Avtalen som nå er inngått medfører at virksomheter som har portaler som benytter Trust Solutions fra BBS, i større grad kan tilby tjenester på tvers av landegrensene ved at brukerne kan benytte en lokal elektronisk id.