Forventer ny rekord i kortbruken denne julen

Nordmenn vil igjen sette nye rekorder i kortbruk før jul, viser statistikk fra BBS. Hittil i år har kortbruken økt med 12 prosent. BBS forventer en ny årsrekord på 850 millioner korttransaksjoner.

Julehandelen er i gang og nordmenn vil trekke kortene som aldri før denne jula. Det ligger an til en ny årsrekord i antall korttransaksjoner på omlag 850 millioner i 2007. Hittil i år har BBS registrert en økning på 12 prosent i antall kjøp med kort.

- Kortene brukes stadig hyppigere mens kontantene får ligge i ro. Det blir stadig flere steder som tilbyr betaling med kort, og brukerundersøkelser viser at nordmenn anser kort som tryggere, mer praktiske og enklere enn kontanter, sier kommunikasjonsdirektør Stein-Arne Tjore i BBS.

Nesten ni av ti kjøp med kort i Norge skjer med bankkort, eller såkalte debetkort. Det handles altså med penger en har, og ikke på kreditt. Det handles faktisk ikke så mye på kreditt i jula.

- Desember er den måneden kortene trekkes oftest. Vi regner med at nordmenn vil bruke kortene i underkant av 90 millioner ganger i løpet av måneden, sier Tjore.

I fjor var fredag 22. desember den ”varmeste” handledagen, og kortene ble trukket i alt 4,4 millioner ganger. Den dagen alene ble det korthandlet for 2,3 milliarder kroner. I år forventer BBS at handletoppen vil inntreffe fredag 21. desember.

Systemene hos BBS som håndterer korttransaksjonene oppgraderes kontinuerlig for å ta unna for den økte trafikken. For hver eneste transaksjon sjekkes kortets status, PIN-kode (gjelder bankkort) og hvorvidt det er dekning på konto. 105.000 kortterminaler er nå tilknyttet betalingssystemet.

Gjennomsnittlig handlebeløp med kort er på 400 kroner. Per 1. november hadde nordmenn korthandlet for 282 milliarder kroner. BBS forventer at det vil bli handlet for 40 milliarder kroner med kort i løpet av desember måned.