Kortbruken øker  - 9 prosent vekst hittil i år

(Oslo,  november 2010) Tall fra Nets  viser at betalingskortene brukes i stadig økende grad. Ved utgangen av oktober hadde Nets registrert rett over 900 millioner kortkjøp i Norge. Dette tilsvarer en vekst på 9 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Vi regner med å runde én milliard kortkjøp tidlig i desember dersom veksten fortsetter, noe det er all grunn til å tro, sier informasjonssjef i Nets Sigbjørn Larsen.

Til nå i 2010 har vi korthandlet for 349 milliarder kroner, hvilket representerer en økning på 8,6 prosent fra året før.

Bankkortene står fortsatt for det meste av korthandelen. Så langt i 2010 er omtrent 94 prosent av kortkjøpene gjennomført med bankkort.

- Folk bruker i all hovedsak penger de har på konto, prosentandelen som bruker kredittkort har vært stabil på rundt 6 prosent i år, sier Larsen.

Noe av veksten skyldes at vi i økende grad også bruker kort til småkjøp. Gjennomsnittsbeløpet for kortkjøp har etter årets 10 første måneder gått ned med 5 kroner sammenlignet med 2009.

Handler ikke julen på kreditt
Ikke overraskende kommer de fleste også i år til å bruke betalingskortene flittig i julehandelen  En undersøkelse gjennomført for Nets  viser at 8 av 10 kommer til å handle alle eller flesteparten av gavene med kort.

– I år som i fjor kommer nordmenn hovedsakelig til å betale julegavene med penger de har. Kun fem prosent sier de vil foreta de fleste juleinnkjøpene med kredittkort, uttaler Larsen.

– Denne andelen har vært veldig stabil i alle de årene vi har foretatt disse undersøkelsene. Det folk sier i undersøkelsen stemmer også godt overens med de reelle transaksjonene.

Ved ytterligere spørsmål;

Kontakt: