Korthandelen øker mest på Svalbard

Butikker på Svalbard kan vise til den sterkeste veksten i årets julehandel, men det er Akershus som har det høyeste gjennomsnittsbeløpet per korttransaksjon.

Tall fra BBS for uke 49 og 50 i 2007 sammenlignet med tall for samme periode i 2006, viser at korthandelen øker mest på Svalbard. Dette gjelder både bruk av kort og hvor mye de korthandler for. Veksten var på 25,5 % i antall transaksjoner og volumveksten var 28,3 %. For de to første ukene ble det gjennomført rett over 20 tusen kortkjøp til en verdi av 9,4 millioner kroner. Gjennomsnittsbeløpet på Svalbard var på 467 kroner.

Akershus og Troms i hver sin ende av tabellen
Akershus fylke topper statistikken over hvilket fylke som har det høyeste gjennomsnittsbeløpet per kortkjøp. I Akershus er det gjennomført nesten 4,8 millioner kortkjøp med et gjennomsnittlig beløp på 475 kroner. I andre enden av tabellen finner vi Troms med det laveste gjennomsnittsbeløpet. I Troms ble det gjennomført over 1,6 millioner kortkjøp med et gjennomsnittlig beløp på 356 kroner.

- Dette betyr ikke at innbyggere i Troms er gjerrige, men at kortet også brukes til mange kjøp med lave beløp, sier kommunikasjonsdirektør Stein-Arne Tjore i BBS.

Østfold er det eneste fylke som har nedgang i kortbruk
I Østfold er det nedgang i kortbruk sammenlignet med samme periode i fjor. Det er også en reduksjon i omsetningen med kort for uke 49 og 50 sammenlignet med tilsvarende periode i 2006. I Østfold ble det gjennomført 1,9 millioner kortkjøp med et gjennomsnitt på 386 kroner.

42,5 millioner kortkjøp på to uker
I løpet av de to første ukene i desember ble det gjennomført 42,5 millioner kortkjøp til en verdi av nesten 17,2 milliarder kroner. Gjennomsnittsbeløpet for en korttransaksjon i løpet av denne perioden var 403,63 kroner. Sammenlignet med 2006 gir dette en vekst i kortbruk på 7,9 % og en omsetningsvekst i korthandelen på 9,3 %.