Kraftig handlehøytrykk ventet inn i ettermiddag

BBS har følgende handlevarsel for den siste helgen før jul: Et kraftig handlehøytrykk er ventet inn over handlegater og kjøpesentre fra i ettermiddag kl 1500. Det er ventet forbigående lettere forhold i morgen tidlig.

Det er klart for årets store kjøpehelg og det gjelder derfor å være godt forberedt. BBS utsteder derfor følgende handlevarsel som gjelder for handlegater, kjøpesentre, julemarkeder og andre butikknære strøk i perioden fredag 21. desember til og med julaften:

Det store handlehøytrykket er ventet å sige inn i ettermiddag fra kl 1500. Det vil til tider oppstå lokalt vanskelige kjøreforhold og temperaturen vil stige betraktelig. Men handletrykket er av forbigående karakter, og det vil roe seg noe etter 19-tiden. I morgen er det ventet forbigående noe lettere handleaktivitet i tidsrommet fra kl 09.00 frem til klokken 11.00

I tidsrommet 11.00 til 17.00 på lørdag vil høytrykket igjen gjøre seg gjeldende, og nå med full styrke. Det må påregnes til tider meget dårlig sikt, høy temperatur, begrenset fremkommelighet og tett drev av julehandlende nordmenn i både handlegater og kjøpesentre. Det løyer mot kvelden, men vi forventer allikevel nye rekorder, i form av antall bankkorttransaksjoner og handlevolum.

- Søk ly, ta pauser, spis godt og vær forberedt. Noe så enkelt som et smil til andre som er ute i samme ærend kan gjøre underverker, er rådene fra kommunikasjonsdirektør Stein-Arne Tjore i BBS.

BBS utsteder følgende spesialvarsel som gjelder i tidsrommet søndag kl 13.00 til 16.00:
- Vi kan stå foran den mest handlehektiske søndagen noensinne, det er stor sannsynlighet for at vi vil passere to millioner korttransaksjoner søndag 23. desember, noe vi aldri tidligere har opplevd på en søndag, sier Tjore.

- Det bør utvises særlig aktsomhet i matbutikker lørdag og søndag, da vi venter en dreining fra julegavehandling til matkjøp i løpet av helgen. Det er mye mat som skal i hus, ikke bare til julaften, men også til helligdagene etter jul. Dette vil kunne medføre tiltykning til lange køer i matbutikker over hele landet.

Den travleste handledagen før jul vil med stor sannsynlighet bli fredag 21. Desember hvor det for første gang vil bli gjennomført over 4,5 millioner kortkjøp. I fjor var fredag 22. desember den aller mest hektiske handledagen, med i alt 4,4 millioner kortkjøp.

I løpet av timene mellom kl 16:00-18:00 på fredag 21. desember og kl 14:00 – 16:00 på lørdag 22, forventer BBS at det vil bli gjennomført opp mot 200 kortkjøp i sekundet eller ca 700.000 kortkjøp per time.

Systemene hos BBS som håndterer korttransaksjonene oppgraderes kontinuerlig for å ta unna for den økte trafikken. For hver eneste transaksjon sjekkes kortets status, PIN-kode (gjelder bankkort) og hvorvidt det er dekning på konto. 105.000 kortterminaler er nå tilknyttet betalingssystemet.