Kundeforhold med finansforetakene kan opprettes elektronisk

Myndighetene åpner nå for at kundeforhold med finansforetak kan opprettes elektronisk. – Dette har finansbransjen ventet på lenge og vi har de nødvendige verktøyene for at virksomhetene kan komme raskt i gang, sier forretningsansvarlig Sondre Mjøen i BBS.

For deg som ønsker å opprette et nytt kundeforhold til et finansforetak blir det nå mulig å gjøre hele prosessen elektronisk. Søknad om lån, opprettelse av kredittkortavtaler, opprettelse av ny bankkonto og andre typer kundeforhold med finansforetak der penger er involvert kan nå skje langt enklere og raskere enn før. Gjennom den nye Hvitvaskingsforskriften åpner myndighetene for at slike kundeforhold nå kan opprettes elektronisk. Myndighetene har satt krav til at elektronisk identifisering må være på et sikkerhetsnivå som er definert som ”person høyt”. Det betyr at slik elektronisk identifisering kan skje ved hjelp av BankID og Buypass.

- Finansforetakene kan dermed gjøre seg bruk av verktøyene fra BBS når det gjelder Trust-ident for elektronisk identifisering og vår løsning for elektronisk signering, opplyser Mjøen. Dette vil i vesentlig grad kunne forenkle virksomhetenes oppgaver og føre til bedre service overfor kundene, sier Mjøen.

Tidligere var kravet til identifikasjon for å opprette et nytt kundeforhold i et finansforetak knyttet til pass som legitimasjon. Med denne endringen i lovverket kan altså både identifikasjon og signering skje elektronisk.

- Dette vil både lette behandlingsoppgavene for finansforetakene og føre til at kundene kan få opprettet et slikt kundeforhold langt enklere og raskere enn før, sier Mjøen. Med verktøyene fra BBS kan virksomheter og kunder ved hjelp av elektronisk kundebehandling og effektuering av kundeforholdet gjennomføre hele denne operasjonen elektronisk. Vi kan for eksempel se for oss at en søknad om lån som tidligere tok flere dager nå kan gjennomføres online med penger tilgjengelig på konto i løpet av minutter, dersom kunden kvalifiserer til å opprette et slikt kundeforhold, sier Mjøen.