Over 5,3 millioner kortkjøp i løpet av en dag

Mandag 22. Desember ble det satt ny rekord i antall kortkjøp. Bare i løpet av denne dagen ble det gjennomført over 5,3 millioner kortbetalinger. Omsetningen med betalingskort ble på mer enn 2,7 milliarder kroner.

- Det har nok vært en meget hektisk handelsdag. Spesielt ser det ut som det var mange kortbetalinger i perioden 12:00 til 16:30, sier kommunikasjonsdirektør i BBS, Stein-Arne Tjore. Dette kan tyde på at det er mange som har tatt seg fri i dagene før jul for å foreta de siste juleinnkjøpene.

Dette er første gangen BBS har behandlet over 5 millioner kortkjøp i løpet av en enkelt dag.

- Før årets julehandel hadde BBS kun ved en anledning registrert over 4,5 millioner kortkjøp. I årets julehandel har det ved fire anledninger blitt gjennomført mer enn 4,5 millioner kortkjøp, sier Tjore.

Sterk avslutning på julehandelen
Bare i løpet av den siste uken har betalingskortene blitt benyttet over 28,7 millioner ganger. Omsetningen med kort har i denne perioden vært omtrent 13,3 milliarder kroner.

- Tradisjonelt sett har 23. desember vært en god handelsdag og det vil trolig bli nok en hektisk dag for handelsstanden, men sannsynligvis vil ikke kortomsetningen bli like høy som dagen før, uttaler Tjore.

Hittil i desember er det gjennomført over 75,5 millioner kortkjøp til en verdi av 32,8 milliarder kroner.

Tags: