Papirbaserte ladekort blir elektroniske

Med betalingsterminaler fra BBS blir teleselskapenes ladekort nå elektroniske. - Mindre svinn og aldri utsolgte ladekort er noen av fordelene for butikkene og kundene, sier Tommy Bjørn Johannessen som er prosjektleder i NorgesGruppen.

NorgesGruppen melder om at den elektroniske løsningen så langt har fungert bra. - Innføring av elektronisk lading av telekort er godt mottatt hos kjedene, sier Tommy Bjørn Johannessen som er prosjektleder i NorgesGruppen. Dette er en varegruppe som binder mye kapital i butikk og som er svært utsatt for svinn. Den nye løsningen gir bedre lønnsomhet for butikkene gjennom bortfall av svinn og redusert kapitalbinding. I tillegg elimineres utsolgtsituasjoner og det blir enklere å kjøre kampanjer fordi logistikken nå blir langt mer effektiv i forhold til distribusjon av fysiske kontantkort. På sikt håper vi at løsningen også kan brukes til andre produkter enn telekort. NorgesGruppen valgte løsningen fra BBS. I stedet for et papirkort, blir nå ladekodene fra teleselskapene skrevet ut fra kassen på kundens kvittering, ved hjelp av betalingsterminalene fra BBS. BBS leverer løsningen som sørger for distribusjon av ladekodene mellom teleselskapene og NorgesGruppens kassesystemer. - Mindre svinn og aldri utsolgte ladekort er noen av fordelene for butikkene og kundene, sier Tommy Bjørn Johannessen som er prosjektleder i NorgesGruppen. - Løsningen gjør det mulig å tilby online distribusjon av teleselskapenes ladekoder i alle NorgesGruppens butikker, sier salgssjef for Terminalløsninger i BBS, Morten Jensen. Teleselskapenes ladekoder anvendes for påfylling av ringetid for mobiltelefonkunder med kontantabonnement. De nye elektroniske ladekortene blir dermed tilgjengelige i Ultra, Meny, Spar, Kiwi, Joker og Mix. Teleselskapene Telenor, NetCom, Chess og Lebara er i dag etablerte på løsningen, sier Morten Jensen. Løsningen er utviklet for betalingsterminaler levert av BBS med BBS Teknologi. Ladekodene, som ligger i et elektronisk deponi i BBS, skal distribueres av BBS fra teleselskapene til butikkenes betalingsterminaler. Når en kortkunde ønsker å kjøpe mer ringetid i en av NorgesGruppens butikker vil betalingsterminalen koble seg opp til deponiet i BBS, få oversendt ladekoden og få skrevet denne ut på kvitteringen fra betalingsterminalen i butikken. På denne måten sikrer NorgesGruppen seg mot svinn i dette produktet, samtidig som butikken aldri blir utsolgt for ladekort. For teleselskapene er fordelen at lager og bestillinger alltid er oppdatert i henhold til markedets behov. Tjenesten dekker både integrerte og frittstående stasjonære betalingsterminalløsninger. Løsningen vil kunne håndtere alle kunder uavhengig om de betaler med bankkort i terminalen eller kontant. Det finnes også en funksjon for online annullering av ladekoder mot nevnte teleselskaper. Dette er en avtale inngått mellom NorgesGruppen, DnB NOR og BBS.