Rekord i antall eFakturabrukere

Aldri før har det vært registrert så mange eFaktura-brukere i Norge. Snart har
850 000 nettbankkunder tatt eFaktura i bruk. I 2007 vil veksten i antall nye
eFaktura-brukere ligge på rundt 170.000

Stadig flere nordmenn ønsker å motta regningene som eFaktura. Tradisjonell regningsbetaling som betaling over skranke og manuell betaling i nettbank er i ferd med å få sterke utfordrere i eFaktura og AvtaleGiro. I løpet av 2007 vil vi se 850.000 unike brukere av eFaktura. Det innebærer en vekst på 170.000 brukere eller 25 prosent dette året.

eFaktura er en av de enkleste måtene å betale regninger på. eFakturaer kommer ferdig utfylt til nettbanken. eFakturaen betales med kun et klikk, og brukeren slipper blant annet å taste KID-nummer.

Totalt er det per 31. oktober presentert over 11,3 millioner regninger som eFaktura. Dette er en vekst på 45 % fra året før.

-Grunnen til den nye rekorden i antall brukere er først og fremst at flere bedrifter og virksomheter har startet å tilby eFaktura. Hittil i år har 104 nye bedrifter tatt i bruk eFaktura. Totalt er det 437 bedrifter som tilbyr tjenesten, sier forretningsansvarlig for eFaktura i BBS, Marianne Arveng.

Ved årets slutt forventer BBS at ca 34 % av alle nettbankbrukere har tatt i bruk eFaktura.

Dette er eFaktura:
1. eFaktura er elektronisk regningsbetaling. Regningen sendes til mottagerens nettbank, samtidig som mottageren kan velge å bli varslet via e-post om at ny eFaktura er ankommet.
2. Beløp og forfallsdato kan selvsagt endres. Betaling skjer ved et klikk.
3. Toveis kommunikasjon. I eFaktura-vinduet kan bedriftene legge inn flere kommunikasjonskanaler, for eksempel link til kundesenter for spørsmål, eller informasjon om nye produkter osv.
4. For å bruke eFaktura må betaleren nettbank. I dag har 3,4 millioner nordmenn adgang til Internett og det er ca 2,5 millioner nettbankkunder. Alle kan motta eFaktura, uavhengig av hvilken bankforbindelse de har.