Skral julehandel uten betalingsterminal

Ni av ti nordmenn ønsker å handle med kort til jul. Butikker og utsalgssteder uten betalingsterminaler går en mager julehandel i møte.

Brorparten av juleomsetningen her til lands genereres med bankkort. Kontantdelen av juleomsetningen er ikke på langt nær så stor som den engang var. Undersøkelser gjennomført for BBS viser at ni av ti nordmenn ønsker å handle med kort til jul. Og hele seks av ti nordmenn sier de vil handle alle eller flesteparten av julegavene med kort. Det betyr at butikker uten betalingsterminaler går en mager julehandel i møte

- Vi råder alle butikker, utsalgssteder, markedsboder og andre som skal selge varer til jul å leie eller kjøpe en betalingsterminal nå før det er for sent. Kostnaden er marginal i forhold til den økte omsetningen man får, sier Stein-Arne Tjore, kommunikasjonsdirektør i BBS.

Mange næringsdrivende er avhengige av den økte omsetningen i november og desember. Men ikke alle næringsdrivende er klar over hvor stor del av omsetningen som de siste årene er flyttet over på kort. Kontanter har blitt en stadig mindre populær oppgjørsform for de handlene, både av sikkerhetshensyn og av praktiske hensyn.

– Nå risikerer man at folk snur i døra om man ikke har betalingsterminal. Slik var det ikke for fem år siden. Også de som selger fra boder eller andre utsalgssteder bør være klar over at det er færre og færre som har kontanter i lommeboka, sier Tjore.

– Det skal ikke mange julegavekjøp til før man har tjent inn leiekostnaden på en terminal for én måned. Nå er det om å gjøre å kontakte banken sin eller bestille terminal via nettstedet www.betalingsterminal.no før julehandelen setter inn for fullt, råder Tjore.

Kortbruken har økt jevnt og trutt de siste årene og nordmenn ligger helt i verdenstoppen når det gjelder bruk av kort som betalingsmiddel. I løpet av 2007 ble det handlet med kort 850 millioner ganger til en verdi av 345 milliarder kroner. Bankkort står fortsatt for 95 prosent av korthandelen. Det betyr at nordmenn handler med penger på konto.

Tags: