Viktig melding - fare for kø: Årets julerush starter i ettermiddag

BBS utsteder følgende handlevarsel for i ettermiddag: På grunn av utbetaling av desemberlønnen til hundretusener av nordmenn i dag, kan det forventes moderat til stor kødannelse i kassene. Julerushet starter for alvor i ettermiddag.

Årets julerush starter i ettermiddag. Svært mange nordmenn får betalt ut desemberlønningen i dag 10. desember, og det betyr at julehandelen for alvor tar fatt. Hvert år registrerer BBS et markant hopp i kortbruken og handelsvolumene den samme dagen som desemberlønningen kommer.

- De som hadde håpet å styre unna det store julerushet har nå ikke mange timene igjen. Fra tidlig i ettermiddag vil køene bli lengre og lengre ved kassene og det vil tette seg ved inn- og utganger, sier kommunikasjonsdirektør Stein-Arne Tjore i BBS.

Basert på tall og statistikk utsteder BBS følgende varsel for de handlene i ettermiddag: Det er størst fare for kø i tidsrommet kl 16-18. Dette varselet gjelder hele uken til og med fredag.

- Med unntak av de resterende søndagene tror jeg vi har sett den siste dagen før jul hvor det blir registrert under 3 millioner korttransaksjoner uttaler Tjore. I dagene som kommer vil vi i de mest hektiske periodene registrere mellom 500.000 og 700.000 korttransaksjoner i timen forsetter Tjore. For å unngå handlemas og kø kan det være smart å handle på dagtid i ukedagene og tidlig på lørdag, helst før kl 12.

Planlegger du julehandelen til helgen vil det være fare for kødannelse og mest trafikk mellom reolene i tidsrommet kl 14 – 16. Det vil blåse moderat til frisk bris i kassalapper og julepapir.

Nordmenn trekker kortene sine som aldri før. BBS forventer ny kortrekord i år med 850 millioner korttransaksjoner. Den travleste handledagen før jul vil med stor sannsynlighet bli fredag 21. desember. I fjor var fredag 22. desember den aller mest hektiske handledagen, med i alt 4,4 millioner kortkjøp.

Systemene hos BBS som håndterer korttransaksjonene oppgraderes kontinuerlig for å ta unna for den økte trafikken. For hver eneste transaksjon sjekkes kortets status, PIN-kode (gjelder bankkort) og hvorvidt det er dekning på konto. 105.000 kortterminaler er nå tilknyttet betalingssystemet.