2013 salgsresultater for Nissan i Europa

Sterk fremgang for Nissan i Norge

Nissan solgte 54.613 biler i Europa i desember, en økning på 6,2% sammenlignet med 2012. Totalt for 2013 ble det solgt 639.847 Nissan i Europa, en liten nedgang fra 665.792 året før, men Nissan opplevde likevel økning i markedsandel i flere viktige markeder som Russland, Tyskland og Frankrike.

Nissan Qashqai holdt posisjonen som den viktigste modellen gjennom året. Den har vært en enorm suksess siden lanseringen i 2007 og er solgt i over to millioner eksemplarer på verdensbasis. I Norge har over 20.000 kunder valgt en Qashqai og i februar lanseres oppfølgeren - den helt nye Nissan Qashqai.

Meget godt år for Nissan i Norge

Nissan i Norge oppnådde gode salgsresultater gjennom hele 2013, med en økning på 23,2% sammenlignet med 2012 (personbilmarkedet). Nissan har hatt en sterk økning de siste årene i Norge og var i 2013 5. største personbilmerke.

Nissan LEAF var 3. mest solgte personbil i Norge i 2013

Nissan LEAF, Nissans helelektriske bilmodell, som også er verdens mest solgte elbil, har tatt Norge med storm og doblet salget fra et allerede meget godt 2012, fra 2298 til 4604 biler i 2013. LEAF ble 3. mest solgte personbil i Norge i fjor, og var mest solgt personbil i oktober.

"Det er meget spennende å representere et bilmerke som satser så sterkt på alle områder i tiden fremover, så også i 2014 vil Nissan vise seg godt i markedet", sier Pål Gystad Simonsen, country manager for Nissan Nordic Europe i Norge.

Nissan Nordic Europe (NNE) hadde også en generell økning i markedsandel i 2013. "Fjoråret utmerket seg med fantastisk LEAF-salg i Norge og en sterk økning i Danmark, som bidro mest til vår suksess. Vi sikter mot fortsatt vekst i tiden fremover med flere viktige lanseringer i år," sier Jacek Gorski, adm.dir for Nissan Nordic Europe.

Nissans salg i Norge og Europa:

Europa: 2013 2012
Salg 2013 (enheter) 639.847 665.792
Markedsandel 2013 3,75% 3,8%

Norge: 2013 2012
Salg 2013 (antall personbiler) 8202 6658
Markedsandel 2013 (personbil) 5,8% 4,8%

FEM STØRSTE EUROPEISKE MARKEDER I 2013
# LAND ANTALL SOLGTE NISSAN
1 Russland 146.319
2 Storbritannia 127.752
3 Frankrike 64.900
4 Tyskland 55.562
5 Italia 51.396

TOPP 5 MODELLER I 2013 I EUROPA
# MODELL ANTALL
1 QASHQAI 247.970
2 JUKE 135.625
3 MICRA 54.014
4 NOTE 45.712
5 X-TRAIL 35.496

Salgsøkning i Nissan Nordic Europe gjennom 2013 (person- og varebil)

2013 2012
Nissan NordicEurope 4,05 % 3,86 %
Danmark 3,60 % 2,90 %
Sverige 3,00 % 2,90 %
Norge 5,10 % 4,50 %
Finland 5,60 % 6,20 %
Latvia 5,20 % 5,90 %
Litauen 5,90 % 6,40 %
Estland 5,50 % 5,20 %

TOPP 3 MODELLER I 2013 I NISSAN NORDIC EUROPE
# MODELL ANTALL
1 QASHQAI 18.250
2 LEAF 5.356
3 MICRA 2.939

(Norge er en del av regionen / forretningsenheten Nissan Nordic Europe)

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe 2014

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 14 500 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 635 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer, nyttekjøretøyer og Nissan LEAF, verdens mest solgte elbil med 97% av kundene som sier de er meget tilfredse med bilen og 95% som sier de ønsker å anbefale bilen til venner. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Tags: