Milan Pokrajac er kåret til den norske vinneren av Nissans GT Academy og deltaker i den europeiske finalen

Den nasjonale finalen av Nissans GT Academy, konkurransen som vil gjøre racingdrømmen til virkelighet for en lykkelig vinner, gikk av stabelen i slutten av forrige uke på Sturup racingbane i nærheten av Malmø. Seks norske deltakere hadde kvalifisert seg og etter to dagers konkurranse er det klart at Milan Pokrajac er kåret til den norske vinneren og er den som får gleden av å delta i den europeiske finalen på Silversonebanen den 4.-12. september.

GT Academy er et program Nissan og Sony samarbeider om og der man skaper en profesjonell racingfører av en PlayStation spiller. Den europeiske vinneren vil delta i Nissans omfattende treningsprogram på Silverstone og vil neste års sesong få konkurrere i GT3 Nismo serien.

Den nasjonale finalen ble gjennomført på Sturupbanen der spillerne ble testet I fire kategorier. Deltakerne konkurrerte med PlayStation spillet Gran Turismo, men banekjøring var også en del av konkurransen, samt fysiske tester.

Den norske finalisten Milan Pokrajac er en 22 år gammel økonomistudent fra Bergen. På fritiden er han også aktiv og liker å spille fotball.

Hvorfor bstemte du deg for å delta i GT Academy konkurransen?

"Fordi jeg elsker å kjøre bil, og Gran Turismo er noe av det nærmeste du kommer realismen. I tillegg liker jeg å måle mine kjøreferdigheter mot de beste sjåførene."

Hvordan var den nasjonale finalen?

"Finalen var en utrolig opplevelse å være med på. Alt var arrangert på en perfekt måte hvor kandidatene blant annet ble målt i forskjellige aktiviteter som har betydning for enhver racingsjåfør."

Hva forventer du fra den europeiske finalen i England?

"Der foventer jeg å møte sterke konkurrenter og vil gjøre mitt beste for å komme så langt som mulig og forhåpentligvis helt til toppen."

Hva mener du dine styrker er for finalen?

"Mine sterke sider er at jeg alltid er villig til å lære noe nytt og alltid ønsker å være best mulig i det jeg gjør. Jeg liker sterk konkurranse hvor jeg kan måle meg mot de beste."

I den europeiske finalen vil deltakerne gå igjennom både tøff banekjøring, samt psykiske og fysiske prøver med mentorer og erfarne racingførere til stede. Det er femte året at GT Academy programmet gjennomføres og der en heldig og dyktig vinner blir GT Academy Champion og en "Nismo Athlete". Premien til vinneren av det europeiske GT Academy 2013, er en sesongs racing i en Nissan GT-R Nismo GT3 racingbil med over 500 hestekrefter.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no