NISSAN JUKE: BLÅSER LIV I MARKEDET FOR SMÅBILER

 Kompakt SUV møter sportsbil….  …..for å utfordre det tradisjonelle småbilsegmentet  Skal produseres i Europa og Japan  Skal selges i hele verden, inkludert Europa, Japan og USA  Kraftig ny bensinmotor med turbo og direkteinnsprøytning  Nytt momentfordelingssystem for firehjulsdrift

PARIS, Frankrike (10. feb. 10) – Nissan avduket for første gang i dag den helt nye småbil-crossoveren Juke. Bilen er designet for å være et friskt pust og et alternativ til kunder som ønsker en bil fra segmentet for småbiler, men som ønsker noe mer spennende enn de tradisjonelle modellene. Juke er en særegen blanding av tøff SUV og sporty design. Juke vil bidra til å trekke mer maskulinitet og dynamikk inn i småbilmarkedet. Avgjørelsen om å introdusere industriens første småbil-crossover inn i markedet gjenspeiler Nissans filosofi om å utfordre det etablerte i det europeiske markedet. “I løpet av de siste fem årene har vi kunnet glede oss over en betydelig vekst i Europa. Denne veksten har kommet med av modeller som har utfordret det tradisjonelle mønsteret, og ved å flytte oss bort fra C og D-segmentene. I stedet har vi vært pionerer gjennom introduksjonen av crossovere. Vi startet med Murano, for deretter å følge opp med Qashqai – en bil som har overgått våre forventninger. På under tre år har salget allerede passert en halv million bare i Europa,” sa Colin Dodge, Nissans Exectutive Vice President. Juke skal produseres ved Nissans fabrikk i Sunderland i England og i Oppama i Japan. Produksjonen i Europa som skal foregå parallelt med den kompakte familiebilen Note og crossoveren Qashqai, er et resultat av en investering på 60 millioner euro. Dette bidrar til å trygge over 1000 Nissan-arbeidsplasser, og over 2000 arbeidsplasser hos underleverandørene. Salget av Juke starter i Japan til sommeren, og lanseres i Europa og Nord-Amerika tidlig i høst. Design Fra et designperspektiv er den nedre delen av Juke en ren SUV. Her finner du en blanding av store hjul, brede felger, høy bakkeklaring og et robust ytre under en topp som er en ekte sportsbil med høy midje, slanke linjer og en kupéstil med et skrånende takparti. Kupéeffekten understrekes videre av bakdørene, som har skjulte håndtak i dørkarmen. Sportsbilfølelsen finnes også inne i bilen med en kupé som fokuserer på føreren og som domineres av midtkonsollen som er inspirert av drivstofftanken på en motorsykkel. Det hele er toppet med en iøyenfallende blank lakk som gir ”sykkel”-konsollen en ekstra følelse av leken kjøreglede. Det praktiske er tatt hånd om med den skrånende bakluken og det romslige bagasjerommet med flere skjulte oppbevaringsrom. Nissans Senior Vice President for Design og Chief Creative Officer, Shiro Nakamura, sa ved lansering: “Vår intensjon var å utfordre konvensjonene. Jeg tror faktisk at Juke vil bringe noe nytt og annerledes til kundene – noe mer følelsesladet, energisk og mer maskulint”. Juke er bygget på Renault-Nissan-alliansens B-plattform og har en akselavstand på 2530mm. Bilen er 4135mm lang, 1765mm bred og 1570mm høy. På modellene med forhjulsdrift, består hjulopphenget av et MacPherson-stag foran og torsjonsfjær bak, mens modellene med firehjulsdrift har et multi-link bakhjulsoppheng bak, samme system som finnes på Qashqai. ALL-MODE 4x4-i er en ny versjon av Nissans respekterte elektroniske driftfordelingssystem, og har nå fått momentfordelingsteknologi som forsterker bilens respons og reduserer understyring. I tillegg til å fordele momentet mellom for- og bakaksel – med maksimal fordeling på 50:50 – kan den nå også fordele momentet sideveis over akselen. Svingeevnene blir dermed forbedret ettersom momentet kan fordeles til de ytre hjulene og dermed redusere understyringen. Totalt 50 % av det tilgjengelige dreiemomentet kan sendes til hvert av bakhjulene. Det er første gang denne teknologien tas i bruk i en bil fra småbilsegmentet – en teknologi som inntil nå kun har vært tilgjengelig i de mest avanserte premiummodellene. Motor og girkasse I Europa vil tre forskjellige motorer være tilgjengelig når salget starter i år: en dieselmotor og to 1,6-liters bensinmotorer, alle Euro 5-klassifisert. Øverst på listen finner vi den nye bensinmotoren med direkteinnsprøytning og turbo (MR16DDT). Motoren er en av de kraftigste i sin klasse, og yter 140kW (190hk) og 240 Nm. Kombinasjonen av direkteinnsprøytning og turbo gir en kraftig og rask respons på linje med hva som forventes av en 2,5-liters motor, men med drivstofføkonomi tilsvarende en liten motor. Den andre bensinmotoren er en nyutviklet versjon av Nissans velkjente HR-familie. HR16DE har lav vekt, lav friksjon, 16-ventiler og et unikt dobbelt innsprøytningssystem som sørger for finere forstøving av sprayen fra dysene, noe som gir bedre forbrenning og en ytelse på 86kW (117 hk). Dieselmotoren K9K 81kW (110hk) er en 1,5-liters commonrail-motor med fantastiske kjøreegenskaper – takket være dens heftige moment på 240Nm, som gir god drivstofføkonomi og lave utslippsverdier. Når det gjelder girkasser, er 1,6-liters-motoren på modellen med tohjulsdrift og turbo tilgjengelig med en seks-trinns manuell girkasse. Nissans XTRONIC CVT trinnløse girkasse med seks-girs manuell modus kommer på toppmodellen med firehjulsdrift og bensinmotor med turbo. 1,6-liters bensinmotoren med vanlig(?) innsug blir tilgjengelig med enten en 5-trinns manuell girkasse eller en oppdatert XTRONIC CVT (trinnløs kasse), mens 1,5-liters dieselmotoren kommer med en seks-trinns manuell girkasse. Utstyr Listen over standard- og tilleggsutstyr blir offentliggjort nærmere salgsstart, men utstyr som klimaanlegg, skinninteriør, ryggekamera og smartnøkkel vil bli tilgjengelig for Juke-kundene i tillegg til noen mer utradisjonelle funksjoner og utstyr. En slik funksjon er Nissan Dynamic Control System, en sentral kommandoenhet med skjermstyring, som gjør at føreren kan endre bilens dynamiske kjøreegenskaper, samt justere mer vanlige funksjoner, som klimaanlegg. Samtidig viser skjermen detaljer om motor- og driftsrelatert informasjon “Hos Nissan jobber vi hardt for å styrke merkevaren gjennom design, kvalitet og kjøreglede. For meg representerer Juke mye av hva Nissan står for, og vil ikke bare styrke Nissans posisjon som en global leder innen designinnovasjon, men også som en global pioner innen crossovere,” sa Shiro Nakamura Motor Ytelse Drivstoff Drift Girkasse 1,5 dCi 81kW Diesel 2WD 6-trinns manuell 1,6i 86kW Bensin 2WD 5-trinns manuell 1,6i 86kW Bensin 2WD Oppdatert XTRONIC CVT 1,6i Turbo 140kW Bensin 2WD 6-trinns manuell 1,6i Turbo 140kW Bensin 4WD XTRONIC CVT M6