NISSAN JUKE: PRISENE ER KUNNGJORT

Prisene starter på 227.500 kroner

Vi mottar bestillinger fra begynnelsen av juni

Levering til kundene starter i oktober

Registrer deg online for å kjøpe

I forkant av Europa-lanseringen i oktober har Nissan i dag kunngjort prisene for sin nye, lille crossover, Juke.

Etter den offentlige premieren under bilmessen i Genève i mars har kundeinteressen vært rekordstor, og Nissan åpner nå ordrebøkene hos Nissan-forhandlerne fra slutten av juni.

Prisene for Juke vil ha følgende utgangspunkt:

Modell                   Pris

Visia                       227.500 NOK inkl MVA

Acenta                  238.500 NOK inkl MVA

Tekna                    256.500 NOK inkl MVA

(de billigste utgavene av hver modell)

Kundeleveransene vil begynne i oktober og vil gi småbilkjøperne et forfriskende og originalt alternativ til de tradisjonelle og fantasiløse hatchbackene som for tiden dominerer B-segmentet i Europa.

Forhandlerne vil begynne å ta imot bestillinger fra siste del av juni, men kundene kan også registrere sin interesse online på Nissans nettsted www.nissan.no og denne henvendelsen vil bli fulgt opp av Nissans kundebehandlingsteam.

Juke vil forsterke Nissans ledende posisjon innenfor Crossover-segmentet og øke antallet crossovere i Nissans modellutvalg til fire: Juke, Qashqai, Qashqai+2 og Murano. Med sine 4,13m er Juke Qashqai sin lillebror, men takket være det djerve og slående eksteriøret har den en meget sterk framtoning!

Som crossover kombinerer Juke egenskapene til to ulike bilfilosofier: SUVen og den sporty hatchbacken. Den nedre delen av karosseriet har klare trekk fra SUVen, med store hjulbuer og en robust karosseridesign. Men den høye, hellende skulderlinjen og vindusprofilen kan ha vært hentet fra en sportscoupé.

Den dramatiske utformingen av fronten kombinerer klart definerte runde lys som er trukket inn i den verdige fronten, mens det er montert slanke lys øverst på skjermene, praktisk talt over forhjulene.

Bak er lysene inspirert av dem du finner på 370Z. De er montert på de atletiske og muskuløse hoftene og har et sterkt og dynamisk uttrykk.

Men originaliteten i designen gjelder ikke bare for eksteriøret; interiøret har også attraktive og egenartede trekk. Midtkonsollen er inspirert av bensintanken på en motorsykkel og instrumentene med den hetteliknende buen er også inspirert av instrumentene på en motorsykkel.

Alt i alt vil ikke Juke ha noen konkurrenter i sin samtid med tanke på design og posisjonering i markedet – og Nissans kundeundersøkelser viser at kundene er frustrert over mangelen på originalitet i småbilsegmentet, en frustrasjon Juke virkelig svarer på.

Selv om design er en viktig del av bilen vil ikke kundene måtte innrette seg etter kompromisser i den daglige bruken. Livet både bak rattet og for passasjerene er komfortabelt, hensiktsmessig og praktisk. Med et helt nytt interaktivt grensesnitt som kalles Nissan Dynamic Control System kan føreren hurtig og enkelt justere klimaanlegget og bilens dynamiske innstillinger uten å måtte bruke en rekke ulike kontroller eller en mengde skreddersydde menyer.

Med tanke på drivlinjer vil Juke bli levert med en helt ny turboladet bensinmotor med direkteinnsprøyting på 1,6 liter, som genererer 190 HK og som har et dreiemoment på 240 Nm. En vanlig 1,6 liters bensinmotor (117 HK og 158m) og en 1,5 liters dCi (110 HK og 240 Nm) motor leveres også.

Den kraftige bensinmotoren leveres med Nissan neste generasjons ALL MODE 4x4-i system for firehjulsdrift. Teknologien gir økt stabilitet og kraft slik at du vil få en morsom og dynamisk kjøreopplevelse på veien ved at dreiemomentet blir sendt til det ”ytre” bakhjulet under kjøring i kurver, noe som gir mulighet til å kjøre med høyere fart i kurver takket være redusert understyring.

Da han snakket om åpningen ordrebøkene for Juke sa Simon Thomas, Senior Vice President of Sales and Marketing for Nissan i Europa: ”Vi er blitt oversvømt med interesse og forespørsler fra kunder som gjerne vil vite når de kan bestille en Juke, så vi har fremskyndet åpningen av ordrebøkene. Vi er svært glad for etterspørselen etter Juke med tanke på at leveringene begynner til høsten og nå når prisene er kunngjort forventer vi at interessen for Juke vil øke ytterligere.”

Videre sa Thomas at ”Juke vil fullføre vår serie Crossovere og sementere Nissans posisjon som bransjens Crossover-pionér. Vi har lært fra suksessen med Qashqai at det er mange bilkjøpere som ikke blir inspirert av de valgene de blir tilbudt. Juke vil gi dem noe genuint nytt og spennende.”

De tohjulsdrevne Juke-modellene vil bli produsert ved Nissans anlegg nær Sunderland i Storbritannia sammen med Note, Qashqai og Qashqai +2, mens firehjulsversjonen blir produsert ved Nissans fabrikk i Oppama i Japan.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Director, Communications, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2009 solgte selskapet 498 027 biler i 40 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 390 727 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.

Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.