Nissan leder an i den elektriske revolusjonen

Mer enn 50.000 eksemplarer av Nissan Leaf er solgt verden over

• CO2-vinner i Norge
  • Nissan LEAF vinner stadig nye utmerkelser, denne gang i Belgia
  • Hurtigladenettverk bygges i Nederland
  • Nissan samarbeider med Hertz og IKEA for å promotere LEAF i Italia
  • "Innovative electric car club" etablert i Storbritannia

Med mer enn 50.000 enheter solgt verden over, er den prisvinnende Nissan LEAF i førersetet av den elektriske revolusjonen.

I Norge er Nissan den nasjonale CO2-vinneren i 2012, takket være det massive salget av 2298 Nissan LEAF i fjor. Det betyr at LEAF ble den 13. mest solgte personbilen i Norge i 2012. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle Nissans modeller var 95 g/km. Dette gir en reduksjon på 41 g/km siden 2011 og gjør Nissan til det ledende bilmerket med lavest gjennomsnittslig utslipp og også merket med størst nedgang i utslipp. Oversikten for 2012 fra OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) viser at gjennomsnittlig utslipp for alle nye biler i 2012 var 130 g/km, en reduksjon på 4 g/km siden 2011. Nissans tall er enda mer imponerende når man ser på endringen fra 2006. På den tiden har Nissan nesten halvert gjennomsnittlig CO2-utslipp på nye biler solgt i Norge, fra 186 til 95 g/km. - Vi er solte over å representere et merke som har redusert CO2-utslipper radikalt. Dette er selvsagt positivt for miljøet, men også for forbrukeren og Nissan, sier Pål Gystad Simonsen, Country Manager for Nissan i Norway.

En annen god nyhet kommer fra Belgia der VAB magasinet på slutten av hvert år kårer årets beste familiebil. Kombinerte resultater fra to juryer -  en bestående av profesjonelle motorjournalister, den andre bestående av familier - kåret Nissan LEAF til den beste familiebilen i kategorien for elektriske- og hybridbiler.

Stéphane Chauville, adm.dir. for Nissan Belux, uttrykte at seieren understreket Nissans engasjement for å komme nærmere et nullutslippssamfunn.  "LEAF er en revolusjon innen bilindustrien og Nissan selger morgendages bil, i dag", sa han.

I Belgia skal også hurtigladenettverk bygges ut i stor skala. Den første av totalt 25 hurtigladere, som er donert av Nissan, er nå satt opp. Nettverket som skal driftes av prosjektpartner The New Motion, vil gi elbilister mulighet til å kjøre landet rundt uten problemer.

Hurtigladere bruker likestrøm (DC) for å lade bilens batteri. Det tar opp til 30 minutter for å lade et helt tomt batteri opp til 80% kapasitet.

Enda bedre nyheter for Belgias elbilister er at de vil bli tildelt et spesielt kort som gir dem tilgang til å hurtiglade gratis det første året.

Gratis solenergi var temaet bak arrangementet "LEAF - jorden", som ble gjennomført i Nederland på slutten av 2012. Så mange som 82 nederlandske LEAF-eiere møtes med sine biler på "the Space Expo" i Noordwijk for å dele erfaringer og delta på en morsom quiz med den lokale TV-stjernen Bavo Galama.

Tidligere astronaut, Professor Wubbo Ockels, holdt et foredrag der han så inn i fremtiden der elektriske biler kan lades kun av fornybar solenergi.

"Solenergi finnes i stort monn og du kan bruke det til alt du ønsker - inkludert morsomme ting. Bærekraft og moro kan gå hånd i hånd," sa Professor Ockels.

Nederland vil også dra nytte av et stort Chademo hurtigladenettverk siden Nissan har lovet å innstallere 38 stasjoner de neste månedene. Dette driftes også av prosjektpartner The New Motion og Nissan LEAF-eiere vil kunne lade gratis frem til slutten av mai. En dedikert webside for LEAF-eiere - http://www.leafhebbers.nl/ - oppdaterer jevnlig en liste over alle hurtigladere som er satt opp i landet.

I Milano, Italia, har Nissan slått seg sammen med bilutleiefirmaet Hertz, for å fremme fordelene ved utslippsfri mobnilitet i byen. Fire Nissan LEAF er tilgjengelig for leie fra Hertz´ kontor ved jernbanestasjonen i sentrum av byen, slik at beboere og besøkende kan prøvekjøre bilen under hverdagslige forhold når de vurderer kjøp.

De vil ikke bare nyte LEAFs kjøredynamikk og komfort, men de vil også nyet godt av å kjøre en elbil som gir dem tilgang til områder av byen som er nektet adkomst for konvensjonelle biler, samt få gratis parkering.

Dersom de i tillegg har et Ikea Family Card , vil de også få 20% rabatt på leiekostanden og vil kunne lade LEAF gratis på alle IKEA varehus i Milano-området.

I Storbritannia er en innovativ EV bilklubb startet i Milton Keynes, sør for Birmingham. Tre Nissan LEAF har blitt kjøpt av "E-Car Club" og er tilgjengelig for medlemmer av ordningen - enkeltpersoner og bedrifter - for å leie ved behov.

Bilene er parkert lokalt og koblet til en ladestolpe, slik at de alltid er klare for leie / bruk. Medlemmer av klubben kan resevere en bi log betaler  £5.50 per time (ca 55,- NOK). Ved hjep av et smartkort og en PIN-kode, kan de kjøre av gårde og levere den tilbake på samme sted senere. Dette har vært en så stor suksess, at man nå planlegger å åpne en tilsvarende klubb i Oxford snart og senere å ta det videre til flere steder i Storbritannia.

Og det er i Storbritannia at det neste kapittel i LEAFs historie snart beginner. Produksjon av bilens avanserte lithium-ion batterier er allerede i gang på et nytt anlegg rett ved siden av Nissans fabrikk i Sunderland nord i England, der også produksjon av LEAF starter senere i år.

LEAF vil bli produsert både i Nord-Amerika, Japan og i Europa - med tre fabrikker i gang vil Nissan kunne tilfredstille etterspørselen etter verdens mest solgte elektriske bil. Nullutslippsmobilitet er ikke lengre en drøm.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan i Europa

Hva er det som få Nissan til å stå fram?

Vår oppfatning er at alt vi gjør må drive innovasjon og spenning for alle: Vi tar fram uventede løsninger som leverer smarte kundefordeler og som alltid skaper overraskelse og glede for så mange mennesker som mulig.

Vi kom med første modell i crossover segmentet, med Nissan Qashqai, og gjorde småbiler spennende med Nissan Juke. Nissan handler om innovative ideer som gjør framtidens teknologi tilgjengelig i dag med Nissan LEAF, den mest solgte helelektriske bilen og vinneren av mange internasjonale priser. Når vi tenker på ytelse ser vi muligheten til å nå et større publikum – gjøre ytelse virkelig tilgjengelig – og å utfordre konvensjonene. Det er derfor vi, i tillegg til å utvikle den tilgjengelige superbilen Nissan GT-R, har utviklet Nissan DeltaWing, en nyskapende tilnærming til utholdenhetsløp og dermed skapt nye rammer for konvensjonene innenfor motorsport.

Nissan drar nytte av det mest omfattende europeiske nærværet av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 14.500 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland 677.000 biler og tilbyr 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa i dag.
Alt dette bare forsterker Nissans klare ambisjon om å bli det største asiatiske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no