Nissan Micra feirer 30-års dag med en sofistikert spesialversjon

• Eksklusiv 30-års jubileumsutgave
  • Drevet av en nøysom 80 hk lavutslippsmotor
  • Mer enn seks millioner Micraer produsert totalt

Livet begynner når du er fylt 30, sies det. For å markere denne fødselsdagen har Nissan skapt en spesialversjon av sin bestselgende bybil, Nissan Micra.

Micra feirer sitt 30-årsjubileum med en ny spesialversjon. Micra 30 bygger på innstegsmodellen Visia og er utstyrt med tøffe 7-eikers alufelger som standard, takspoiler, karosserifargede dørhåndtak og speil.

Micra 30 følger sporet som ble satt av den populære Micra ELLE spesialversjonen som ble lansert under bilutstillingen i Paris høsten 2012 og identifiserer seg med diskret merking på skjermene og bakluken samt på dashbordet. Micra 30 er utstyrt med Nissans 1,2 liters 80 hk tresylindrede motor med utslipp som er så lave at de kvalifiserer for Nissans «Pure Drive» merke som bare gis til de reneste bilene i Nissans modellutvalg. Avansert CVT-girkasse leveres som tilvalg.

Micra er bygd på Nissans lette V-plattform (V for versatile eller allsidig, på norsk) som inkorporerer større stivhet for bedre kjøreegenskaper og sikkerhet. Standardfunksjonene omfatter elektrisk hastighetssensitiv servostyring, elektriske vinduer foran, ESP, kollisjonsputer foran, så vel som side- og gardinkollisjonsputer. Manuelt klimaanlegg er et tilvalg.

Salget av Micra 30 starter i Norge i slutten av mars.

0-6 millioner på 30 år
Micra - også kjent i noen markeder som Nissan March - ble lansert i Europa i 1983, og siden den gangen er det bygd mer enn 6 millioner eksemplarer over hele verden. I disse tre tiårene har Micra satt industristandard for super-minier og i 1993 ble den den første japanske bilen som ble tildelt den viktige prisen "Årets Bil" i Europa (Car of the Year).

Den første versjonen ble lansert i Japan sent i 1982 og kom til Europa tidlig i 1983. Den ble erstattet i 1992 av andre generasjon Micra som også vant prisen som Årets bil i Europa. Som sin forgjenger holdt denne stand i et helt tiår før den ble erstattet i 2002 av tredje generasjons Micra, som ble produsert i 3- eller 5-dørs versjon og som Micra C+C kupé/kabriolet med sammenleggbar hardtop i metall.

Den nåværende, fjerde generasjon Micra ble introdusert i 2010 og er en bil som selges verden over. Den bygges i fire ulike land - Thailand, Mexico, Kina og India - der India leverer biler for alle de europeiske markedene. Alt i alt selges Micra/Marsh i 56 land globalt.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan i Europa

Hva er det som få Nissan til å stå fram?

Vår oppfatning er at alt vi gjør må drive innovasjon og spenning for alle: Vi tar fram uventede løsninger som leverer smarte kundefordeler og som alltid skaper overraskelse og glede for så mange mennesker som mulig.

Vi kom med første modell i crossover segmentet, med Nissan Qashqai, og gjorde småbiler spennende med Nissan Juke. Nissan handler om innovative ideer som gjør framtidens teknologi tilgjengelig i dag med Nissan LEAF, den mest solgte helelektriske bilen og vinneren av mange internasjonale priser. Når vi tenker på ytelse ser vi muligheten til å nå et større publikum – gjøre ytelse virkelig tilgjengelig – og å utfordre konvensjonene. Det er derfor vi, i tillegg til å utvikle den tilgjengelige superbilen Nissan GT-R, har utviklet Nissan DeltaWing, en nyskapende tilnærming til utholdenhetsløp og dermed skapt nye rammer for konvensjonene innenfor motorsport.

Nissan drar nytte av det mest omfattende europeiske nærværet av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 14.500 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland 677.000 biler og tilbyr 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa i dag.
Alt dette bare forsterker Nissans klare ambisjon om å bli det største asiatiske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no