NISSAN NV200 VALGT SOM “TAXI OF TOMORROW” I NEW YORK

Nissan er valgt som eksklusiv leverandør tiltaxiflåten i New York

New York ”hyller” en ny æra av urban mobilitet når byen med nasjonens største taxiflåte har valgt Nissan til å utvikle og levere den neste generasjonen av “TAXI OF TOMORROW”. Kunngjøringen kom under en presseorientering i City Hall der ordfører Michael Bloomberg og Nissan Americas styreleder Carlos Tavares var til stede.

New York City Taxi and Limousine Commission (TLC) valgte Nissan NV200 som den eksklusive taxien i New York , med oppstart sent i 2013. Avgjørelsen kom etter en streng utvelgelsesprosess på 16 måneder. Konkurransen bygger på en mer enn 100 år gammel drosjehistorie med mål om å drive fram ny design og utvikling av en spesialbygget bil tilpasset bygatene. De andre to finalistene var Ford Motor Co. og den tyrkiske bilprodusenten Karsan.

”Nissan er stolte over å kunne levere neste generasjons taxier til City of New York,” sa Tavares. ”NV200 taxien gir Nissan muligheten til å vise vår dedikasjon til kvalitet og urban mobilitet til mer enn 600.000 passasjerer hver dag.”

Nissan NV200 taxi vil bli produsert i Nord-Amerika ved Nissans anlegg i Cuernavaca i Mexico. Taxienblir en modifisert utgave av det kompakte nyttekjøretøyet som i dag leveres til blant annet Japan, Europa og Kina. Den totale kostnaden for bilen, med alt planlagt standardutstyr, er $29.000.

Som en del av programmet vil selskapet også samarbeide med byens myndigheter og taxieiere om et pilotprogram for å se på bruk av nullutslipps elektriske biler som taxier. Nissan vil levere opp til seks 100 prosent elektriske Nissan LEAF til taxieiere for utprøving i 2012, så vel som infrastruktur for lading av bilene.

Planlagte innovasjoner utarbeidet etter innspill fra sjåfører, eiere og passasjerer:

• 2,0L 4-sylindret motor, designet for å bedre drivstoffeffektiviteten i taxiflåten
  • God plass til fire passasjerer med bagasje - en betydelig forbedring sammenlignet med dagens taximodeller
  • Et ikke-irriterende hornsignal, med lyssignal, som viser når bilen bruker hornet for å redusere støyforurensingen
  • Skyvedører med innsteg og håndtak for enkel innstigning og utstigning
  • Transparent tak (med skjerm) som gir et unikt utsyn over byen
  • Justerbar luftkondisjonering bak, med grapefruktfenoltrukket luftfilter, som forbedrer luftkvaliteten
  • Attraktivt, pustende, antimikrobielt, miljøvennlig setestoff som er lett å rengjøre - ser ut som, og oppleves som, skinn
  • Takmonterte leselys for passasjerene, samt gulvbelysning - gjør det lettere å finne eiendeler og bagasje
  • En mobil ladestasjon for passasjerer. Omfatter et 12V elektrisk uttak og to USB-plugger
  • Et seksveis justerbart førersete som omfatter både rygg- og korsryggjustering. Delevegg vil også installeres
  • Standard navigasjons- og telematikksystemer

Nissan fokuserer også på passasjersikkerheten når de utviklerNV200 taxien. De viktigste sikkerhetsfunksjonene omfatter:

• Kollisjonsputer for baksetepassasjerer, så vel som side- og gardinkollisjonsputer for fører- og forseteplassen
  • Standard traction-kontroll og Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • Skyvedører for å forhindre kollisjon med fotgjengere, syklister og andre trafikanter
  • Lys som varsler andre trafikanter om at taxidørene åpner seg

Med mer enn 13.000 taxier, som kjører til sammen 500 millioner miles/805 millioner km i året, var slitestyrke en nøkkelfaktor i utvelgelsesprosessen av ”Taxi of Tomorrow”. Nissan vil lære opp taxiflåteoperatørene til å gjennomføre rutinemessige service- og reparasjonsoppgaver, og vil også tilby den aller første serviceavdelingen for taxisjåfører hos forhandlerne av Nissan Commercial Vehicles.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Frode Langli, Marketing Manager, Nissan Nordic Norge, +47 916 89 683,
flangli@nissan-europe.com

OM TAXI OF TOMORROWI 2007 sammenkalte myndighetene i City of New York en gruppe interessenter, representanter for taxisjåførene, eiere og passasjerer for å sette opp et sett mål for den neste New York City taxien; et prosjekt kalt ”Taxi of Tomorrow”. I desember 2009 ba TLC om anbud og inviterte bilprodusenter og designere til å sende inn sine beste ideer til en spesialbygget bil som kunne tjene som en New York taxi. Som avslutning av evalueringen ble Nissan NV200 valgt ut og vil dermed bli den neste New York taxien i ti år fremover, fra 2013.

Om Nissan

Nissan Motor Co. Ltd., Japans nest største bilprodusent i volum, har sitt hovedkvarter i Yokohama og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 150.000 ansatte globalt og selskapet leverte mer enn 4 millioner biler til sine kunder i 2010.

Med et sterkt engasjement i å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie av drivstoffeffektive lavutslippsbiler, under varemerkene Nissan og Infiniti.  Nissan er en pioner innenfor nullutslippsmobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet. Dette resulterte i en rekke prestisjetunge internasjonale anerkjennelser, som toppet seg da LEAF ble kåret til Årets Bil i Europa 2011.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftige løsninger kan du besøke hjemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/ .

Om Nissan i Europa

Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.

Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.