Nissan samarbeider med ”verdens raskeste mann”, Usain Bolt

Usain Bolt har vært Nissan GT-R eier siden 2009

• Nissan har inngått partnerskap med Usain Bolt, innehaver av olympisk rekord så vel som flere verdensrekorder, “verdens raskeste mann”, og eier av en Nissan GT-R
  • Nissan lanserer en ny global kampanje ”WHAT IF:”, en flerårig global multimedia merkevarekampanje som vil ha fokus på store internasjonale flyplasser, samt online.

Den tre ganger olympiske gullmedaljøren og flere ganger verdensrekordholderen Usain Bolt kan løpe 100 meter på 9,58 sekunder. Han har også oppdaget at når han kjører Nissan GT-R kan han akselerere fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder. Så den olympiske gullmedaljøren og verdens raskeste mann kjøpte en GT-R i 2009. Nå, når han ikke løper, har han likevel muligheten til å komme seg fort av gårde.

Nissan har lansert sin første globale merkevarekampanje som omfatter blant annet en serie flyplassplakater som viser Bolt og hans Nissan GT-R. Kampanjen har tittelen ”WHAT IF_” og viser ikoniske Nissan-produkter og teknologi som viser Nissans innovasjoner som begeistrer.

Forbindelsen mellom Usain Bolt og Nissan kom ganske naturlig i og med at han har vært Nissan GT-R eier siden 2009.

”Jeg surfet på Internett og kom over Nissan GT-R, og biljournalistene sa at dette var den beste gatebilen som noen gang har vært bygd," sa Bolt.

”Nissan GT-R er en herlig bil og perfekt for meg. Jeg liker alt ved den. Jeg nyter å kjøre den og jeg føler meg trygg, og det er det viktigste for meg.”

Nissan har sterk tro på ”WHAT IF_” kampanjen og har ansatt Bolt som sin globale frontmann. Den første annonsen som viser Bolt og Nissan GT-R kom på plass på store flyplasser over hele verden sist fredag, 1. juni.

Usain Bolt

Nasjonalitet: Jamaica

Fødselsdato: 21. august 1986 (25 år gammel)

Høyde: 195cm

Personlig rekord: 100m på 9,58 sek. i 2009 (Verdensrekord), 200m på 19,19 sek. i 2009 (Verdensrekord), 4x100m stafett på 37004 sek. i 2011 (Verdensrekord)

De Olympiske lekene i London: Forventes å delta i 100m, 200m og 4x100 m stafett

Nissan GT-R eier: Fra 2009

Nissan GT-R

Nasjonalitet: Født i Japan, sett på veiene over hele verden

Fødselsdato: 6. desember 2007 (lansert i Japan)

0 – 60 mph: 2,7 sekunder

0 – 100 km/t: 2,8 sekunder

Antall solgte: Over 21 000

Om kampanjen

• Usain Bolt annonsekampanjen blir rullet ut globalt; den starter med de følgende 13 flyplassene fra 1.juni: Tokyo (Narita), Osaka (Kansai), Hong Kong, Seoul, Kuala Lumpur, New York (JFK), Miami, Los Angeles, Chicago, London (Heathrow), Frankfurt, Roma og Johannesburg
  • Bildemateriell for denne kampanjen finner du på: http://www.nissan-global.com/EN/
  • Nissans globale fanside på facebook: https://www.facebook.com/NissanGlobal
  • Kampanjen er utviklet og håndteres av Nissans globale reklamebyrå, TBWA.
  • Kampanjen har som mål å forsterke selskapets merkekraft som støtte til Nissans Power 88 halvårsplan som omfatter store investeringer i nye markeder, produkter og teknologi for å øke merkets tilstedeværelse over hele verden.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications director, Nissan Nordic Europe Oy, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan er blant de utenlandske bilprodusentene med den mest omfattende representasjonen i Europa. Over 12.500 mennesker arbeider med lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg- og markedsføring.  I fjor produserte Nissans anlegg i Storbritannia, Spania og Russland over 528.000 kjøretøyer, inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og varebiler. Nissan tilbyr i dag 24 ulike, innovative produkter på det europeiske markedet og er i posisjon til å bli den ledende japanske bilprodusenten i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

www.newsroom.nissan-europe.com/no