NISSAN STØTTER DELTAWINGPROSJEKTET FOR LE MANS

Nissans DeltaWing eksperimentelle racerbil skal drives av Nissans 1,6-liters DIG-T motorteknologi i det mest revolusjonerende og spennende motorsportprosjektet

• Innovativ ny racerbil som skal kjøre i Le Mans med Nissan-teknologi
  • Nissan DeltaWing vil fungere som teststed for ny teknologi for masseproduserte biler
  • Jakten etter effektivitet vil resultere i at bilen bruker halvparten så mye drivstoff som konvensjonelle motstykker og føre Nissans ”Pure Drive” prinsipper til racerbanen
  • Prosjektet er opprinnelig støttet av racinglegender som Dan Gurney og Don Panoz, konseptdesigneren Ben Bowlby og Michelin
  • Spesialinvitasjon fra ACO til å bruke ”Garage 56”
  • Bilen skal bruke nummer ”0”og kjøre utenfor løpsklassifikasjonen

Nissan har som mål å endre utholdenhetsløp som løpstype ved å bli partner i det mest radikale motorsportsprosjektet i sin tid – Nissan DeltaWing. En meget avansert og svært effektiv Nissan-motor vil drive den særpreged DeltaWing-bilen når den for første gang deltar i det legendariske Le Mans 24-timersløpet (16.–17.juni 2012)

Selv om Nissan DeltaWing ikke vil bli klassifisert i 2012-utgaven av LeMans 24-timersløpet, ønsker selskapet å vise fram den nyskapende teknologien som vil vise en mulig retning for fremtidens motorsport og bruke det videre i utviklingen av teknologi i Nissans masseproduserte biltyper.

En racingrigget 1,6 liters firesylindret motor med direkte bensininnsprøyting og turbolader vil drive Nissan DeltaWing som er halvparten så tung og som har de samme aerodynamiske egenskapene som en konvensjonell racerbil.

Med innovasjon som grunnlag, var det naturlig for den eksisterende gruppen av kjernepartnere å invitere Nissan inn i DeltaWing-familien som partner. Denne gruppen består av den britiske designeren Ben Bowlby, som nå bor i USA, den amerikanske motorsportsentreprenøren Don Panoz, den tidligere amerikanske Formel 1-føreren Dan Gurneys organisasjon All-American Racers, Duncan Daytons Highcroft Racing team, som har vunnet mesterskapet to ganger, samt Michelin Tyres North America.

Motoren, som har fått betegnelsen DIG-T (Direct Injection Gasoline – Turbocharged), forventes å produsere om lag 300 hk, noe som er nok til å gi Nissan DeltaWing rundetider mellom LMP1- og LMP2-bilene på LeMans, til tross for at den har bare halvparten av motorkraften til de konvensjonelle prototypene. Den inneholder den samme teknologien som finnes i Nissans masseproduserte biler, som f.eks. modellen Nissan Juke DIG-T.

”Etter hvert som regelbøkene for motorracing er blitt strengere ser racerbilene stadig mer like ut og teknologien som brukes har hatt stadig mindre relevans for utviklingen av de masseproduserte bilene. Nissan DeltaWing har som mål å endre dette og vi var det opplagte valget for å bli partnere i prosjektet,” sa Andy Palmer, viseadministrerende direktør i Nissan Motor Co., Ltd.

”Men dette er bare starten på vårt engasjement. Nissan DeltaWing inneholder en mengde høyinnovative ideer vi kan lære av. Samtidig vil våre tekniske ressurser og engasjement knyttet til drivstoffeffektivitet via vår PureDrive-strategi bidra til å utvikle DeltaWing til et testområde for innovasjon for Nissan". ”Denne kunngjøringen gir Nissan muligheten til å bli del av nybrottsprosjektet innenfor motorsport og et som kan forme fremtiden for sporten,” la han til.

Nissan DeltaWing-konseptets opphavsmann og designer, briten Ben Bowlby, sa: ”Nissan har gitt oss vårt førstevalg når det gjelder motor. Den er et spektakulært stykke. Vi har fått drømmemotoren: Den har den riktige vekten, den har den riktige kraften og den er fenomenalt effektiv."

Nissan DeltaWing er ulik alle andre racerbiler som finnes på banen i dag. Føreren sitter godt tilbake i bilen, nesten over bakakselen og ser framover nedover et langt, smalt skrog til tettsittende tvillingforhjul, spesielt utviklet for bilen av dekkpartner Michelin. Med en hekkmontert motor har bilen størstedelen av vekten bak, noe som gir den stor grad av manøvrerbarhet, mens den lette vekten og glatte formen gjør den langt mer effektiv.

Dens innovative design og fremtidsrettede teknologi har oppmuntret Automobile Club de l’Ouest (ACO), som organiserer det berømte 24-timersløpet i Le Mans, til å invitere bilen til å kjøre i årets løp fra ”Garage 56”, det stedet i ”pitlane" som er reservert for eksperimentelle biler. I og med at den ikke tilfredsstiller de nåværende mesterskapsreglene vil ikke Nissan DeltaWing være kvalifisert til å være noen utfordrer for en av premiene og vil ha løpsnummer ”0”.

Nissans ekspertise er brukt i utviklingen av motoren for å gjøre den lett og effektiv nok til å bevise at filosofien bak konseptet kan virke i virkelighetens motorracing. Selskapet har alltid vært blant de første til å ta i bruk radikale ideer og nye innovasjoner for bedre ytelse og vil utforme strategier for aerodynamikken i PureDrive og effektivitetspakken for de masseproduserte bilene, så vel som i de generelle forsknings- og utviklingsprogrammene.

Dan Gurneys legendariske All American Racers-organisasjon har bygget DeltaWing. Den nye bilen viderefører den californiske organisasjonens utrolige historie som racerbilkonstruktør som har omfattet bygging av 157 ulike biler og som har vunnet både Formel 1, sportsbilløp og Indianapolis 500-løpet.

Paul Willcox, viseadministrerende direktør i Nissan i Europa, sa: ”Nissan er et svært innovativt selskap som tenker fremover og som er forberedt på å ta en risiko eller to. Og akkurat det samme gjelder for Nissan DeltaWing. Vårt engasjement i dette prosjektet viser Nissans mot gjennom sin mentalitet knyttet til tekologi og innovasjon.”

De to første Nissan DeltaWing-førerne som er bekreftet er den britiske racerbilføreren Marino Franchitti og Nissans regjerende FIA GT1 World Champion Michael Krumm. Bilen vil gjøre sine første demo-runder på Sebring-banen i Florida kl.12.30 lokal tid torsdag 15.mars.

Flere detaljer finner du på www.newsroom.nissan-europe.com/no.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, maneasbakkum@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications director, Nissan Nordic Europe Oy, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har en av de mest omfattende forekomster av utenlandske produsenter i Europa, og sysselsetter mer enn 12.500 ansatte på operasjoner før lokalt baserte design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I fjor produserte Nissan anlegg i Storbritannia, Spania og Russland en rekke biler, inkludertmini-MPV, prisbelønte crossovers, SUV og nytte kjøretøy. Nissan tilbyr nå 24 varierte og innovative produkter for salg i Europa, og er posisjonert til å bli nummer én av asiatiske merkevare i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

www.newsroom.nissan-europe.com/no