19 oppstartsbedrifter får tilbud om å jobbe med Nordea

Over 200 oppstartsbedrifter fra hele verden søkte om å få være med i Nordeas accelerator-program. Nå har 19 av dem fått tilbud om å jobbe på Nordeas kontor i Stockholm eller Helsinki fra 12. september for å videreutvikle fintech-ideene sine sammen med Nordea.

Nordea Startup Accelerator er et intensivt 12-ukers program som gir utvalgte oppstartsbedrifter muligheten til å utvikle ideene sine videre sammen med Nordea og noen av de beste fintech-ekspertene i Norden. Tanken er å lære sammen og finne nye forretnings- og partnerskapsmuligheter gjennom samarbeid og at dette til slutt skal føre til bedre digitale tjenester til Nordeas kunder.

- Vi hadde en veldig fin utvelgelsesuke i Oslo, og jeg er imponert over ideene, engasjementet og talentet i oppstartsbedriftene. Vi var spesielt på utkikk etter ideer innenfor ny teknologi som kognitiv databehandling, kunstig intelligens, finansiell bruk av blockchain og kreative ideer innen livs- og pensjonsforsikring, og vi fikk virkelig gode ideer innen alle disse områdene, sier adm. direktør Snorre Storset i Nordea Norge.

Dette er andre gang banken arrangerer Nordea Startup Accelerator, som er det største startup-programmet i sitt slag i Norden. Programmet ble første gang arrangert vinteren 2015–2016. Oppstartsbedriftene fikk da over EUR 600 000 i ny finansiering, og Nordea har fortsatt samarbeidet med to av dem (Jenny og Feelingstream).

Etter den innledende uken i Oslo er det allerede inngått kontrakter med følgende oppstartsbedrifter: Asteria (Sverige), Lenovium (Sverige), Kuan (Storbritannia), Taviq (Finland), Tikkr (Sverige), Mina Tjänster (Sverige), Trayce (Danmark), Voxo (Sverige), Collectly (USA), YeyNey (Norge), Smartcalling (Storbritannia) og Zash (Sverige).

Nestholma er Nordeas samarbeidspartner i programmet også denne gang. I tillegg deltar IT-gigantene Tata Consultancy Services (TCS) og IBM gjennom hele programmet sammen med andre fintech-eksperter.

For mer informasjon, se www.nordeaaccelerator.com

Du kan følge programmet på Twitter via @Nordeastartup or #NordeaAccelerator

For mer informasjon:
Christian Steffensen, pressesjef i Norge, +47 40882373

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com