Amerikansk commercial paper-program Nordea North America Inc. USD 10 milliarder

Amerikansk commercial paper-program Nordea North America Inc. USD 10 milliarder Rating: Standard & Poor's A-1 Moody's Investors Service, Inc. P-1 Nordeagruppen koordinerer sine innlånsaktiviteter. Fra og med 26. mars 2001 vil utstedelse av amerikanske commercial paper av bankene i Nordeagruppen kun bli foretatt i navn av Nordea North America Inc. (tidligere Merita North America Inc.) "Konsolideringen av Nordeas commericial paper-programmer er ett videre steg i retning av å utnytte konsernets styrke. Strømlinjeformingen av innlånsaktivitetene støtter synergieffektene fra fusjonene", sier Jakob Grinbaum, Nordeas Treasury-sjef. Meglere er Chase Securities Inc., Credit Suisse First Boston Corporation, Goldman, Sachs & Co., Lehman Commercial Paper Inc., New York-filialen til Merita Bank Plc, og Merrill Lynch Money Markets Inc. Pr. i dag har Nordeagruppen fire amerikanske commercial paper- programmer. Christiania Capital Corp. Merita North America Inc. Nordbanken North America Inc. Unifunding Inc. For ytterligere informasjon: Fanny Borgström, Group Finance, +358 9 369 50500 Jakob Grinbaum, Head of Group Treasury, + 46 8 614 78 91 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00100/bit0001.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com