Christopher Rees ny Group CFO i Nordea

Etter at det den 15. november 2017 ble meldt at Heikki Ilkka forlater Nordea, har Nordea jobbet med å finne hans etterfølger og har med virkning fra 1. mars 2018 utnevnt nåværende nestleder i Wholesale Banking og leder av Nordea Markets, Christopher Rees (46) til ny Group Chief Financial Officer (CFO), leder av Group Finance & Treasury og medlem av konsernledelsen.

Christopher Rees begynte i Nordea i 2015 som COO for Wholesale Banking og er i dag nestleder i Wholesale Banking og leder av Nordea Markets.

Christopher har jobbet i finanssektoren siden 1996 og har hatt en imponerende karriere. Før han kom til Nordea, hadde han lederstillinger innen investeringstjenester, kapitalmarkedsprodukter og risiko i Barclays, Morgan Stanley og Merrill Lynch.

- Med Christopher har vi funnet en ideell CFO for Nordea. Christopher har omfattende erfaring fra sektoren, som har gitt ham et globalt perspektiv. Han har også solid erfaring å vise til som leder for høyt presterende team. Transformasjonen som nylig er gjennomført i Markets, bekrefter Chris’ evne til å utvikle en virksomhet for fremtiden. Dette vil være av verdi også i transformasjonen av Group Finance & Business Control. Jeg er veldig fornøyd med at vi kan utvikle talenter internt og ser frem til å kunne ønske Christopher velkommen i konsernledelsen, sier Nordeas konsernsjef Casper von Koskull.

Christopher tiltrer den nye stillingen 1. mars 2018, men vil allerede nå begynne å ta over oppgaver fra Heikki Ilkka.

- Jeg gleder meg til å ta fatt på denne utfordringen og til å fortsette det spennende arbeidet med å forme Nordeas fremtid i min nye stilling, sier Nordeas fremtidige CFO, Christopher Rees.

Prosessen med å finne hans etterfølger i Markets har startet. I mellomtiden vil Martin A. Persson, leder av Wholesale Banking, fungere som leder av Markets med Christian Fink Karas, COO i Markets, som midlertidig nestleder.

For mer informasjon:
Claes Eliasson, fungerende leder av Group External Communications, + 46 72 141 67 12

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com