Den europeiske sentralbanken gir banklisens til Nordea Holding Abp

Den europeiske sentralbanken har bevilget banklisens til Nordea Holding Abp. Banklisensen er et ledd i forberedelsene frem mot Nordeas flytting til bankunionen og fusjonen av Nordea Bank AB (publ) inn i Nordea Holding Abp.

Banklisensen som Nordea Holding Abp har blitt bevilget av Den europeiske sentralbanken, er en viktig milepæl for Nordeas flytting til Finland, som er medlem av bankunionen. Flyttingen ble godkjent av aksjonærene i Nordea Bank AB (publ) da rundt 96 prosent stemte for flytting på generalforsamlingen 15. mars 2018. Som et resultat av den bevilgede banklisensen vil Nordea Holding Abp endre navn til Nordea Bank Abp.

Gjennom å ha hovedkontor i et land i bankunionen sikrer vi at Nordea omfattes av de samme rettferdige, stabile og forutsigbare regelverkene som våre konkurrenter.

Nordea forventer at flyttingen vil være til det beste for kundene, aksjonærene og medarbeiderne. Nordea vil fortsette å være en betrodd partner som har som mål å tilby kundene de beste tjenestene på markedet når som helst og hvor som helst. Det forventes ingen endringer i den daglige driften som vil berøre kundene.

I forbindelse med søknaden om banklisens har Nordea frivillig forpliktet seg til å fra 1. oktober 2018 følge tilsynskollegiets felles beslutning fra 2018 frem til Den europeiske sentralbanken har fattet en beslutning om tilsynskrav, utarbeidet i henhold til tilsynsevalueringen (SREP) for 2019 gjennom den felles tilsynsmyndigheten.

Fusjonen som iverksetter flyttingen, planlegges å tre i kraft 1. oktober 2018 gitt at vi har alle nødvendige godkjenninger fra myndigheter.

For mer informasjon:
Synne Ekrem, kommunikasjonssjef i Nordea Norge, tlf. 997 67 996

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com